Mannen hittade ett företag i England med riktigt bra priser på nätet. Skickade en förfrågan om att få en offert, men fick istället en så kallad proforma-faktura, det vill säga att om han betalade fakturan accepterade han priset/offerten.
Fakturan var på 965 euro och acceptabelt enligt köparen, så han betalade.
Inga snöslungor
Men så hörde företaget av sig, bekräftade betalningen men... enligt säljaren så gällde priset från grossisten i Spanien vid köp av minst tre snöslungor. Mannen erbjöds alltså att "till kraftigt rabatterat pris" köpa tre snöslungor för ytterligare 1 640 euro, totalt 2 605 euro.
Mannen accepterade och betalade, men fick nu besked att han måste betala moms med 510 euro i Spanien också, mannen accepterade.
"Förväxlade ordrar"
När inga snöslungor dök upp, tog han på nytt kontakt med företaget och fick nu veta att hans order förväxlats med en beställning från Danmark - på fem snöslungor. Han erbjöds nu att köpa ytterligare två snöslungor för 868 euro, men började nu på allvar dra örona åt sig och nekade. Mannen ville ha de tre snöslungor han beställt och betalat för levererade, men har sen dess inte hört av företaget ifråga.
Totalt har mannen alltså betalat 3 115 euro till företaget - utan att få någonting i retur.