Nedlagd järnväg kanskapa arbetstillfällen

På väg hem från en skidutflykt tillsammans med frun väcktes en tanke. Den avsomnade tvärbanan, inställda tåg och urspårningar samt testbilar de mötte efter vägen smälte ihop till en idé. Varför inte starta en internationell tågtestverksamhet efter tvärbanan?

JÖRN2013-09-25 06:01

Lars-Åke Tjernström är mannen bakom idén. Han kontaktade Arvidsjaur och Skellefteå kommun som hoppade på tåget. Tillsammans ska en förstudie göras för att räta ut frågetecken om tvärbanan kan verka som en testbana för tågtrafiken. Den beräknas vara klar sommaren 2014.

– Det är roligt att idén har tagits emot så bra, säger Lars-Åke Tjernström.

Verksamheten är tänkt att löpa året runt. Han är angelägen om att arbetskraften hämtas från regionen.

– Vi ska inte använda oss av extern arbetskraft utan måna om och utveckla den regionala kompetens som finns.

Blir visionen verklighet kommer det innebära att nya jobb skapas.

– Det kommer handla om åtskilliga arbetstillfällen i båda kommunerna. Det är spännade och utmanande, säger Ann-Kristine Vinka, tillväxtchef i Arvidsjaur kommun.

Tanken är punktligare och säkrare tågtrafik. Den kunskap om biltestverksamhet som redan finns i Arvidsjaur ligger till grund för att kunna utveckla tågtesterna.

Jerry Johansson, kommunalråd i Arvidsjaur:

– Det är viktigt att vi fångar upp den kunskap som finns i regionen.

Innovativa lösningar

Hur mycket projektet kommer att kosta är svårt att säga. Finansieringen kommer troligtvis bestå i en mix av bidrag från privat näringsliv och staten.

– Det finns några frågor att reda ut, men det här är ett näringslivsprojekt med stor potential, säger Lorents Burman, kommunalråd i Skellefteå kommun.

Ann-Kristine Vinka belyser en särskild fråga: att tvärbanan skär igenom samebyn Mausjaurs vinterbetesområde.

– Vi söker efter innovativa lösningar genom att samarbeta med samebyarna. Nu är vi redo att ta nästa steg. Dialogen med samebyarna avrundades på ett bra sätt.

Som exempel på en innovativ lösning nämner hon en klimattunnel som också skulle kunna fungera som en slags bro för renarna att passera över spåret. Både hon och Lars-Åke Tjernström poängterar att det är viktigt att säkerställa renarnas betesområden.

– Vi har stor respekt för de störningar vi gör, säger han.

”Skatt”

Tjernström beskriver den nedlagda tvärbanan som ”en skatt”.

– Tvärbanan är unik. En tågtestbana som denna finns det inte i Europa.

Han förklarar att de befintliga tågtestbanorna ofta är små i omfattningen och inte anpassade till det nordiska klimatet. Mellan Jörn och Glommersträsk finns en dryg tre mil lång raksträcka där höghastighetstester kan göras. På de mer kurviga sträckorna passar det att testa andra funktioner, som bromsar och signalsystem. En kombination som är svårslagen, menar han.

De båda inblandade kommunerna uttrycker förhoppningar om att inte bara testverksamheten ska trafikera banan. Godstrafik på sträckan kan bli verklighet i framtiden.

– Tvärbanan har stora möjligheter, säger Lorents Burman.

Fakta Tvärbanan

Går mellan Arvidsjaur och Jörn

7,5 mil lång

Invigdes 1928

Lades ner 1990

Är en länk mellan stambanan genom övre Norrland och Inlandsbanan

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om