Full fart på ecodriving

- Dig kan jag få att sänka bränsleförbrukningen med 30 procent. Med "normala" elever garanterar jag 10 procents minskad bränsleförbrukning.Det säger Roland Stenström, Jokkmokk, trafikskollärare sedan 34 år. Han var en av de första i Sverige att utbilda sig inom ecodriving och har satt hög kompetens i första rummet i sitt företag Jokkmokk Trafikskola AB.

Jokkmokk2007-02-16 00:00


Med sin utbildning har han tagit flera nya grepp i en bransch som är nästan lika gammal som bilen i Sverige.

- Man måste nog säga att utbildningen har utvecklats lika mycket som bilen under perioden. I bilens barndom räckte det med att kunna manövrera den. Idag är riskbedömning i trafiken helt dominerande. Det betyder mycket för trafiksäkerheten, säger han.

Rikskändis

Roland Stenström och hans trafikskola blev rikskändis för intensivutbildning på internat i Jokkmokk. Han håller en sommarkurs varje år.

- Den brukar bli fulltecknad, säger han.

I dag dominerar trafikundervisning vid gymnasieskolan i Jokkmokk, där trafikkunskap är ett populärt tillvalsämne som alla kan välja.

- Eleverna läser trafikkunskap och övningskör individuellt med mig. Själva körkortsprovet görs för en inspektör från Vägverket.

- I utbildningen ingår både trafiksäkerhet, riskbedömning i trafiken och ecodriving. Det ger en annan grundinställning och attityd till bilkörning. Det har stor betydelse, säger Roland Stenström.

Specialitet

Ecodriving är en specialitet som han lanserat till Norrbottens företagare.

- Det finns ett antal företag som låtit sin personal genomgå utbildning i ecodriving. Det visar att man värderar både miljö och säkerhet. Företag som har miljöcertifikat vill gärna att deras personal skall köra så miljövänligt som möjligt. Dessutom sparar man pengar. På stora fordon blir det ännu viktigare, säger han.

Men det är nästan bara företag som nappar på ecodriving. Bland privatpersoner är efterfrågan obefintlig.

- Det är märkligt. Många klagar på bensinpriset. Här får var och en möjlighet att sänka sina bränslekostnader med 10-30 procent och samtidigt göra något gott för miljön, säger Roland Stenström.

Största utsläppskällan

Trafiken är i dag den största utsläppskällan för koldioxid med cirka 28 procent. Med tio procents minskning innebär det minskade utsläpp av åtskilliga ton koldioxid per år.

- Den som kör 1 500 mil per år tjänar lätt igen kurskostnaden på ett enda år, säger Roland Stenström.

När det gäller ecodriving är själva knepet mjukkörning på ett smart sätt. Det gäller att få upp bilen i rätt varvtal och sedan utnyttja rörelseenergin. Det är det teoretiska grundkonceptet.

I praktiken är det svårare. Mänskligheten består av individer med högst avvikande beteenden. Till attityder och uppträdande i trafiken kopplas också vardagsstress, otålighet, tidsbrist och många andra brister en bilförare kan ha.

Sammantaget kostar allt detta inte bara bränsle och koldioxid. Olyckor med skador, invaliditet och dödsfall belastar samma konto.

Testrunda

När Roland Stenström utbildar sina förare kör han en testrunda med dem för att mäta deras bränsleförbrukning. Efteråt får de göra en runda till och mäta.

- Det är ofta förbluffande hur mycket eleverna lyckats sänka förbrukningen efter instruktion och utbildning, och samtidigt komma fram 1 procent snabbare i trafiken! Det bästa är om jag får göra uppföljning efter en kort tid, så att jag ser att kunskaperna sitter kvar, säger Roland Stenström.

- En viktig bieffekt av ecodriving är säkrare trafik. Dels så får eleverna en ny attityd till trafiken. Dels lär de sig riksbedömning och att köra bilen med bättre förutseende. De sparar inte bara koldioxid, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om