Det finns omkring 700 ICA Nära-butiker utspridda över landet. Men det finns bara en vinnare i företaget Scaninfos kundundersökning, kallad kundkompassen.
– Givetvis är det personalens förtjänst att vi tilldelats en sådan fin utmärkelse, säger Johanna Olsen, ICA handlare med elva hel- och deltidsanställda i butikslaget.
– Det bästa med undersökningen är ju att slutbetyget är satt av kunderna själva, konstaterar hon.
Start av en slump
Till hösten firar ICA E-fyren tioårsjubileum, och faktum är att det var mera slumpens skördar som gjorde att butiken en gång slog upp bopålarna i Jävre.
Allt startade när lokala bensinmacken Shell gick i konkurs. Johanna Olsens framlidne far Per-Åce Hellström köpte konkursboet för att dra i gång en egen mack.
– I den vevan kom det fram att Konsum skulle lägga ner butiken i Jävre. Då utökades planerna för macken till att även inkludera en matbutik, berättar Johanna Olsen.
Varuombud
I dag försäljs inte bara bensin och matvaror vid E-fyren, butiken agerar även ombud för bland annat post, bank, apotek, systembolag, svenska spel och för en del annat gods.
En caféhörna bidrar också till det goda kundbetyget liksom tillgången till dusch för långväga gäster som blivit ett lika uppskattat som omtalat inslag i kundbemötandet.
– Till hösten kommer vi även att bygga om butiken för att ytterligare spetsa servicenivån, aviserar Johanna Olsen.