Den återöppnade pendeln för frakt av gods mellan Piteå hamn och Göteborgs hamn innebär att företag i Norrbottensregionen på nytt säkrat en effektiv och klimatsmart logistiklösning till och från marknader runt om i världen. Järnvägspendeln drivs numera av Träfraktkontoret i Göteborgs dotterbolag TFK Logistics, som återupptagit tågtrafiken på sträckan sedan den 10 december förra året efter en kort tids uppehåll. Vagnarna kommer fortsatt lastas både hos Shorelink i Piteå, men även på Stenvalls Trä ABs terminal på Lövholmen. I dagsläget har pendeln två avgångar i veckan.
– Det kommer innebära att regionen får säkrare leveranser genom ett jämnare logistikflöde som samtidigt minskar våra gemensamma utsläpp, säger Roger Bergman, marknadschef på Stenvalls Trä AB.
Teoretiskt sett innebär tågpendeln att last som lämnar Piteå hamn kan befinna sig på ett oceanfartyg bara 48 timmar senare. Svenska Miljöinstitutet IVL beräknar att transportlösningen med pendeltåg istället för feederfartyg genom Östersjön släpper ut kring 80–90 procent mindre klimatgaser. En stor bidragande faktor till att mängden klimatgaser minskar är elektrifieringen som möjliggörs av tåg som fraktalternativ.
– Vi är klart positiva till att pendeln tas upp igen av ny speditör. Det ligger helt i fas med vår ambition om fosilfria verksamheter till 2030, säger Ulrika Nilsson, vd på Piteå hamn.