På väg mot lönsamhet

När de ideella krafterna tar slut och de allmänna medlen är på upphällningen. Vad händer då med skötseln av skoterlederna? Går det som Jäckviks skoterförening har tänkt är framtiden för skoteråkning ljus. Då ska det bli lönsamt med fina skoterleder.

Med den nya pistmaskinen blir lederna som dansgolv. I bakgrunden syns fjället Pieljekaise.

Med den nya pistmaskinen blir lederna som dansgolv. I bakgrunden syns fjället Pieljekaise.

Foto: Bertil Sundkvist

JÄCKVIK 2011-04-07 06:00

Jäckviks skoterförening sköter 14 mil skoterleder och två mil skidspår. Inför 2011 har föreningen sjösatt ett projekt som har med spår och leder att göra, allt från sommararbete med underlag, till skyltning och preparering av vinterleder. Projektet är kostnadsberäknat till drygt två miljoner kronor. Halva kostnaden finansieras med bygdemedel och medel från regeringens landsbygdsprogram. Den andra halvan finansieras med egna medel, sponsorer och banklån.

Ny pistmaskin
I satsningen ingår en ny pistmaskin som nu dagligen syns längs lederna.

Den löpande verksamheten drar resurser. Skoterföreningen anordnar årligen Jäckviksnappet för att få in pengar till verksamheten. Men det räcker inte. Föreningen har gnuggat geniknölarna och styrelsen har kommit fram till att man ska ta avstånd från tanken att förlita sig på det allmänna. Och istället se till att de som nyttjar leder också betalar.

Kommersiell framgång
I informationsbladet från föreningen säger styrelsen följande:

- Skoteråkning kan med fog sägas vara en form av lyxkonsumtion och den ska vi hantera själv, och hålla det allmänna på armlängs avstånd.

Jäckviks skoterförning har studerat de platser i Sverige där man infört system med betalleder bland annat i Funäsdalen, Västra Jämtland och Dalarna. I Funäsdalen har ledarbetet blivit en kommersiell framgång som till och med genererar ett litet överskott.

Vid senaste årsmötet gavs styrelsen för Jäckviks skoterförening i uppdrag att skapa förutsättningar för avgiftsbelagda leder.

Frivilliga avgifter
Ett första steg är dock frivilliga avgifter. Medlemskortet kostar 300 kronor per familj och år. Ledlicensen kostar 500 kronor/skoter/år. Dessutom finns 3-dygns och 7-dygnskort. Målsättningen är att alla som kör skoter i området ska bli medlemmar.

- Det måste vara lika givet att alla som kör på skoterlederna också betalar ledlicensavgifter, skriver styrelsen.

I snart två månader har den nya pistmaskinen varit igång. Föraren Torbjörn Fjellström har som de flesta Arjeplogsbor svårt att ta åt sig beröm för det arbete han gör.

- Det är då ingen som sagt att lederna är FÖR bra...

Torbjörn Fjellström fixar sönderkörda leder. Han vet att "det som havs - det skavs". Men när skoteråkare ger sig in på de skidspår han håller i bästa skick blir han skitförbannad.

Han trixar med snön, flyttar den och försöker få så jämn och perfekt led som möjligt. Den enda farhåga han har är att leden ska locka till allt för höga farter.

Och så är det en sak han undrar över. Det är varför skoteråkare alltid kör i samma spår. Det gör ju att spåren går sönder fortare.

- Alla som kör skoter kan väl inte jobba hos SJ, frågar han sig pillimarigt.

FAKTA Jäckviks skoterförening

Sköter 14 mil skoterleder och två mil skidspår.

Preparering med pistmaskin sker på lederna runt byn, till sjön Sädvajaure, till Tjärnberg, till Hällbacken och till Jutis samt upp till raststugan på fjället Pieljekaise.

Leder till sjön Riebnisjaure och till Bredviken prepareras än så länge med snöskoter då leden är för smal för pistmaskin.

Föreningen har mer än 200 medlemmar, men man hoppas att antalet ska fördubblas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om