I sin årliga rapport ger datasäkerhetsföretaget Symantec 14 olika definitioner av vad de menar med nätbrott. Det är allt från stulna telefoner till hackade epost-konton och sociala nätverk till stulna kreditkort och kapade datorer. 21 000 konsumenter över hela världen har intervjuats i undersökningen och för svensk del blir slutsatsen att 1,7 miljoner personer eller 20 procent av internetpopulationen drabbats de senaste 12 månaderna. Som jämförelse kan nämnas att 9,5 procent av befolkningen drabbades av så kallade egendomsbrott som inbrott och stölder förra året, enligt Brottsförebyggande rådet (Brå).
Lösenorden viktigast
Mest utsatta för nättbrott är unga vuxna (18-34 år), småbarnsföräldrar och affärsresenärer. Enligt Ola Rehnberg, säkerhetsexpert på Symantec, hade säkerheten ökat märkbart om vi bättrade oss en på en enda punkt:
– Våra lösenord är den enskilt viktigaste faktorn som gör oss sårbara. När vi använder dåliga lösenord eller samma lösenord på många ställen så blir vi utsatta, säger han till TT och rekommenderar alla att använda någon av de många lösenordsgeneratorer som är gratis på nätet.
Trots att säkerheten på nätet diskuterats intensivt i många år är okunskapen fortfarande rätt stor. I Symantecs rapport kunde nära 4 av 10 inte identifiera ett nätfiskemejl, nästan lika många kunde inte med säkerhet avgöra om WiFi-nätverket de använder är säkert och 41 procent svarade att de använder säkra lösenord "när det behövs".
Krav på tillverkarna
67 procent av de tillfrågade var dock medvetna om att alla uppkopplade prylar (Internet of Things) innebär en ökad risk. Det aktualiserades för tre veckor sedan då 150 000 kapade, uppkopplade prylar avvändes i den hittills största överbelastningsattacken (DDoS) som drabbade bland andra Netflix, Twitter, Spotify, Reddit och många medier. Den som möjliggjorde attacken var att webkameror och alla andra uppkopplade prylar i hemmen var otillräckligt skyddade.
– Det handlar om en mognadsfråga för branschen som levererar uppkopplade prylar. Många tillverkare ser inte till att säkerheten är god från början och det kommer de inte att göra förrän vi konsumenter säger ifrån, påpekar Ola Rehnberg. (TT)