Den lÄnga vÀntetiden för att ansöka om nytt pass fick för en tid sedan polisen att gÄ in i en sÄ kallad nationell sÀrskild hÀndelse. Nu sÀger den nationella kommenderingschefen Per Engström i ett uttalande pÄ polisens hemsida att arbetet fortskrider pÄ bred front:
"FrÄn mÄndag och sedan successivt kommer vi att utöka öppettiderna och möjligheten att boka passtider Àven utanför kontorstid."
Bland de konkreta ÄtgÀrderna som tagits finns arbete med att rekrytera 400 nya passhandlÀggare. Polisen har Àven infört system för att undvika att sÄ kallade botar bokar upp tillgÀngliga tider. Att avkrÀva bank-id frÄn den som vill boka en tid Àr en annan ÄtgÀrd.
"Samtidigt mÄste polismyndigheten tÀnka pÄ tillgÀngligheten och att alla ska kunna ha möjlighet att boka utan olika hinder som försvÄrar allt för mycket. Vi tittar nu pÄ lösningar och att införa Bank-ID vid bokning Àr nÀsta steg. DÀr Àr det av vikt att vi ger bra information och har lösningar för de som inte har Bank-ID", sÀger Per Engström i uttalandet.
Polisen kommenterar Àven uppgifter att en del tider gÄr outnyttjade pÄ landets passexpeditioner. Enligt polisen Àr det cirka nio procent som uteblir frÄn sina inbokade besök, en siffra som Àr i likhet med hur det sÄg ut före pandemin.
Enligt statistik som TT tagit del av ökade dock andelen som ej dök upp pÄ sitt passbesök frÄn cirka 6 procent i februari 2021 till cirka 15 procent i februari 2022. Polisen pekar dock pÄ att driftstörningar i systemet under slutet av mÄnaden i Är kan ha pÄverkat siffrorna.