I slutet av juni Àr trafiken gles och dansk militÀr viftar utan stress in bilar frÄn svenska sidan vidare till grÀnskontrollen pÄ bron. De senaste mÄnaderna har varit tuffa, medger Köpenhamns överborgmÀstare Frank Jensen (S) som möter TT i danska Dragör.
ââVi mĂ€rker en kris just nu, men jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att vi har mycket kraft i den hĂ€r regionen, sĂ€ger han och blickar ut över bron i ett glittrande sund.
à tergÄng till det normala
Frank Jensen kallar sig "av naturen optimist". Dessutom har regionen en solid grund trots kris, anser han och refererar till samarbetsprojektet "Greater Copenhagen" dÀr SkÄne, Halland, SjÀlland och Region Hovedstaden ingÄr.
ââVĂ„ra befolkningar i hela regionen kĂ€nner en tĂ€t samhörighet. PĂ„ historisk grund dĂ„ vi varit samma rike en gĂ„ng â men ocksĂ„ i dag med nĂ€ringsliv och arbetsmarknad som betyder mycket för oss.
Ăresundsbron har tagit stryk under vĂ„ren. En stor del av trafiken har försvunnit â under pĂ„sken minskade antalet fordon över bron med 76 procent jĂ€mfört med samma vecka förra Ă„ret.
Jobbpendlare har kunnat passera, andra har stött pÄ hinder sedan Danmark i mars mÄnad meddelade att en grÀnskontroll, dÀr enbart svenskar med sÀrskilda skÀl Àr vÀlkomna, införs.
ââJag hoppas att vi snart kan Ă„tergĂ„ till det normala, sĂ€ger Frank Jensen.
"Greppa vad vi levt med"
PÄ svenska sidan lutar sig Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) över konferensbordet inne i Malmös stadshus och tar sats. Att tala grÀnshinder har varit vardag för stadens kommunalrÄd lÄngt innan coronaviruset ens slog till.
ââVi Ă€r mĂ„nga olika aktörer lokalt och regionalt som jobbat massor för att fĂ„ grĂ€nsen sĂ„ sömlös som möjligt. Och samtidigt ser vi gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng hur man reser barriĂ€rer som bara klyver arbetsmarknadsregionen. För sĂ„ har det ju varit.
Kontrollerna har duggat tĂ€tt de senaste Ă„ren. FrĂ„n flyktingvĂ„gen hösten 2015 nĂ€r Sverige införde grĂ€nskontroller â till i fjol nĂ€r danskarna införde grĂ€nskontroll för att bekĂ€mpa grĂ€nsöverskridande kriminalitet. Den senaste grĂ€nskontrollen som infördes i mars har Danmark i praktiken fortfarande inte rubbat.
Nationella beslut sitter som kÀppar i regionens hjul, och de tusentals bropendlarna Àr numera ett hÄrt prövat slÀkte. Men regeringar behöver förhÄlla sig till hur omvÀrlden ser ut, medger Katrin Stjernfeldt Jammeh.
ââMen jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att vĂ„ra regeringar ser grĂ€nshindren lika tydligt som vi â som kĂ€nner dem.
ââLek med tanken att alla som till exempel pendlar mellan Uppsala och Stockholm behöver gĂ„ av pendeltĂ„get varje dag och se hur tĂ„get Ă„ker vidare. Och sedan stĂ€lla sig pĂ„ en annan perrong för att ta ett tĂ„g som kommer fram vĂ€ldigt mycket senare, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:
ââBara för att greppa vad det Ă€r vi har levt med.
Nu kommer Tyskland
Corona finns kvar, men visionerna om framtiden bubblar Ă€ndĂ„ bland de styrande i Ăresund. Fast nĂ€r bron fyller 20 Ă„r handlar mycket egentligen om en helt annan bro â jĂ€ttebygget mellan Tyskland och Danmark.
Fehmarn BĂ€lt ska enligt planerna stĂ„ fĂ€rdig om Ă„tta Ă„r, nĂ„got som kommer att öka trycket pĂ„ Ăresundsbron, enligt bĂ„de Frank Jensen och Katrin Stjernfeldt Jammeh. Födelsedagsbarnet i Ăresund riskerar plötsligt bli en flaskhals.
ââMed Fehmarn BĂ€ltĂ€r det en helt ny situation. Vi behöver planera för metro nu. Och för godstrafiken, sĂ€ger Stjernfeldt Jammeh och fortsĂ€tter:
ââDet förpliktigar! Denna massiva investering görs av andra i vĂ„rt nĂ€romrĂ„de och den investeringen i sig kan ge massor av företag och nya förutsĂ€ttningar. Vi Ă€r skyldiga att ta höjd för â och planera för â den investering som görs.
Besökare frÄn hela vÀrlden
Nere vid kajen i Dragör rÀknar överborgmÀstaren Frank Jensen snabbt upp en snarlik önskelista.
ââVi har i hela regionen starka önskningar om att knyta tĂ€tare band, med HH-förbindelsen i Helsingborg-Helsingör, och vi önskar ocksĂ„ skapa Ă€nnu tĂ€tare relation med metroförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
ââDet Ă€r klart att nĂ€r Fehmarn BĂ€lt-förbindelsen öppnar 2028 blir bron hĂ€r en flaskhals, för man ska ha sĂ„ mĂ„nga godstĂ„g över bron att det kommer trĂ€nga bort passagerartĂ„g. Vid den tidpunkten har vi behov av en ny förbindelse mellan de tvĂ„ centrum i regionen: Malmö och Köpenhamn.
En metro till Malmö mÄ lÄta som fiktion för den som vÀxt upp i staden före brons tid. MotstÄndet till det bygget var inledningsvis stort. NÀr den iögonfallande konstruktionen av stÄl och betong vÀl stod klar klev den gamla skÄnska arbetarstaden plötsligt in i en ny era.
Bron ger dynamik, sÀgerKatrin Stjernfeldt Jammeh.
ââJag upplever inte heller att det bara Ă€r Köpenhamn som drar, utan besökare frĂ„n hela vĂ€rlden kommer till bĂ„de Malmö och Köpenhamn. Vi har huvudstadsdynamiken hos oss.