Öresundsregionen laddar om – mitt i krisen

GrĂ€nskontroller och corona – nĂ€r den dansk-svenska förbindelsen firar 20 Ă„r rĂ„der knappast feststĂ€mning. Trots det gror visioner och planerna för regionens framtid.
–Vi har behov av en ny förbindelse, sĂ€ger Köpenhamns överborgmĂ€stare Frank Jensen.

Köpenhamns överborgmÀstare Frank Jensen (S) möter TT i Dragör.

Köpenhamns överborgmÀstare Frank Jensen (S) möter TT i Dragör.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-06-28 11:10

I slutet av juni Àr trafiken gles och dansk militÀr viftar utan stress in bilar frÄn svenska sidan vidare till grÀnskontrollen pÄ bron. De senaste mÄnaderna har varit tuffa, medger Köpenhamns överborgmÀstare Frank Jensen (S) som möter TT i danska Dragör.

– Vi mĂ€rker en kris just nu, men jag Ă€r sĂ€ker pĂ„ att vi har mycket kraft i den hĂ€r regionen, sĂ€ger han och blickar ut över bron i ett glittrande sund.

ÅtergĂ„ng till det normala

Frank Jensen kallar sig "av naturen optimist". Dessutom har regionen en solid grund trots kris, anser han och refererar till samarbetsprojektet "Greater Copenhagen" dÀr SkÄne, Halland, SjÀlland och Region Hovedstaden ingÄr.

– VĂ„ra befolkningar i hela regionen kĂ€nner en tĂ€t samhörighet. PĂ„ historisk grund dĂ„ vi varit samma rike en gĂ„ng – men ocksĂ„ i dag med nĂ€ringsliv och arbetsmarknad som betyder mycket för oss.

Öresundsbron har tagit stryk under vĂ„ren. En stor del av trafiken har försvunnit – under pĂ„sken minskade antalet fordon över bron med 76 procent jĂ€mfört med samma vecka förra Ă„ret.

Jobbpendlare har kunnat passera, andra har stött pÄ hinder sedan Danmark i mars mÄnad meddelade att en grÀnskontroll, dÀr enbart svenskar med sÀrskilda skÀl Àr vÀlkomna, införs.

– Jag hoppas att vi snart kan Ă„tergĂ„ till det normala, sĂ€ger Frank Jensen.

"Greppa vad vi levt med"

PÄ svenska sidan lutar sig Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) över konferensbordet inne i Malmös stadshus och tar sats. Att tala grÀnshinder har varit vardag för stadens kommunalrÄd lÄngt innan coronaviruset ens slog till.

– Vi Ă€r mĂ„nga olika aktörer lokalt och regionalt som jobbat massor för att fĂ„ grĂ€nsen sĂ„ sömlös som möjligt. Och samtidigt ser vi gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng hur man reser barriĂ€rer som bara klyver arbetsmarknadsregionen. För sĂ„ har det ju varit.

Kontrollerna har duggat tĂ€tt de senaste Ă„ren. FrĂ„n flyktingvĂ„gen hösten 2015 nĂ€r Sverige införde grĂ€nskontroller – till i fjol nĂ€r danskarna införde grĂ€nskontroll för att bekĂ€mpa grĂ€nsöverskridande kriminalitet. Den senaste grĂ€nskontrollen som infördes i mars har Danmark i praktiken fortfarande inte rubbat.

Nationella beslut sitter som kÀppar i regionens hjul, och de tusentals bropendlarna Àr numera ett hÄrt prövat slÀkte. Men regeringar behöver förhÄlla sig till hur omvÀrlden ser ut, medger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Men jag Ă€r inte sĂ€ker pĂ„ att vĂ„ra regeringar ser grĂ€nshindren lika tydligt som vi – som kĂ€nner dem.

– Lek med tanken att alla som till exempel pendlar mellan Uppsala och Stockholm behöver gĂ„ av pendeltĂ„get varje dag och se hur tĂ„get Ă„ker vidare. Och sedan stĂ€lla sig pĂ„ en annan perrong för att ta ett tĂ„g som kommer fram vĂ€ldigt mycket senare, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter:

– Bara för att greppa vad det Ă€r vi har levt med.

Nu kommer Tyskland

Corona finns kvar, men visionerna om framtiden bubblar Ă€ndĂ„ bland de styrande i Öresund. Fast nĂ€r bron fyller 20 Ă„r handlar mycket egentligen om en helt annan bro – jĂ€ttebygget mellan Tyskland och Danmark.

Fehmarn BĂ€lt ska enligt planerna stĂ„ fĂ€rdig om Ă„tta Ă„r, nĂ„got som kommer att öka trycket pĂ„ Öresundsbron, enligt bĂ„de Frank Jensen och Katrin Stjernfeldt Jammeh. Födelsedagsbarnet i Öresund riskerar plötsligt bli en flaskhals.

– Med Fehmarn BĂ€ltĂ€r det en helt ny situation. Vi behöver planera för metro nu. Och för godstrafiken, sĂ€ger Stjernfeldt Jammeh och fortsĂ€tter:

– Det förpliktigar! Denna massiva investering görs av andra i vĂ„rt nĂ€romrĂ„de och den investeringen i sig kan ge massor av företag och nya förutsĂ€ttningar. Vi Ă€r skyldiga att ta höjd för – och planera för – den investering som görs.

Besökare frÄn hela vÀrlden

Nere vid kajen i Dragör rÀknar överborgmÀstaren Frank Jensen snabbt upp en snarlik önskelista.

– Vi har i hela regionen starka önskningar om att knyta tĂ€tare band, med HH-förbindelsen i Helsingborg-Helsingör, och vi önskar ocksĂ„ skapa Ă€nnu tĂ€tare relation med metroförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:

– Det Ă€r klart att nĂ€r Fehmarn BĂ€lt-förbindelsen öppnar 2028 blir bron hĂ€r en flaskhals, för man ska ha sĂ„ mĂ„nga godstĂ„g över bron att det kommer trĂ€nga bort passagerartĂ„g. Vid den tidpunkten har vi behov av en ny förbindelse mellan de tvĂ„ centrum i regionen: Malmö och Köpenhamn.

En metro till Malmö mÄ lÄta som fiktion för den som vÀxt upp i staden före brons tid. MotstÄndet till det bygget var inledningsvis stort. NÀr den iögonfallande konstruktionen av stÄl och betong vÀl stod klar klev den gamla skÄnska arbetarstaden plötsligt in i en ny era.

Bron ger dynamik, sÀgerKatrin Stjernfeldt Jammeh.

– Jag upplever inte heller att det bara Ă€r Köpenhamn som drar, utan besökare frĂ„n hela vĂ€rlden kommer till bĂ„de Malmö och Köpenhamn. Vi har huvudstadsdynamiken hos oss.

Fakta: 20 Är med bron

I mars 1991 skriver Danmarks trafikminister Kaj Ikast och Sveriges kommunikationsminister Georg Andersson under avtalet om bron.

MotstÄndet mot bron Àr emellanÄt starkt och handlar ofta om miljömÀssiga skÀl. I Sverige avgÄr 1994 Sveriges mest kÀnde bromotstÄndare, Olof Johansson (C) frÄn posten som miljöminister i protest mot bron.

I augusti 1999 lÀggs den sista brosektionen pÄ plats och Sveriges kronprinsessa Victoria och Danmarks kronprins Frederik möts och kramar varandra pÄ bron.

Öresundsbron mellan SjĂ€lland och Sverige öppnas den 1 juli 2000.

Öresundsförbindelsen hinner dessförinnan bli föremĂ„l för Ă„tskilliga festliga ceremonier innan trafiken slĂ€pps pĂ„ sent pĂ„ kvĂ€llen 1 juli. Broöppningen fĂ„r snabbt karaktĂ€r av uppsluppen folkfest.

Pendlingen ökar successivt över bron, liksom arbetsmarknadsregionen som vÀxer kommande Är.

Kriminalgenren Nordic noir fĂ„r ett uppsving under 10-talet med nĂ€r svensk-danska kriminalserien Bron, som har sin utgĂ„ngspunkt i ett likfynd pĂ„ grĂ€nslinjen mitt pĂ„ Öresundbron, börjar visas pĂ„ tv.

Senare delen av 10-talet börjat plötsligt prÀglas av grÀnsdragningar. Den 12 november 2015 införde Sverige en inre grÀnskontroll mellan Danmark och Sverige sedan antalet flyktingar som anlÀnde till Sverige ökat drastiskt.

Den 4 januari 2016 införde Sverige id-kontroller mellan Danmark och Sverige. De upphör 4 maj 2017 efter det att Sveriges regering beslutat att i stÀllet förstÀrka grÀnskontrollerna.

Den danska grÀnskontrollen av resenÀrer frÄn Sverige inleds den 12 november 2019. Beslutet gÀller till att börja med i ett halvÄr, och blir resultatet efter sprÀngattentat och skottlossning av gÀngkriminella med anknytning till Sverige.

Danmarks statsminister Mette Frederiksen meddelar under en presstrÀff att landets grÀnser stÀnger frÄn klockan 12 pÄ lördagen den 14 mars. Coronaepidemin drar fram och plötsligt försvÄras resorna över sundet Àn mer. Men mest för svenskar.

Under vÄren har mÄnga danskar valt att Äka till sommarstugan, besöka krogar och affÀrer eller passa pÄ att njuta av svensk natur, samtidigt som hemlandet befunnit sig i lockdown.

Vid Kristi himmelsfĂ€rdshelgens slut bildas timmeslĂ„nga bilköer med danskar pĂ„ vĂ€g hem vid svenska sidan bron – samtidigt som irritationen i SkĂ„ne vĂ€xer över Danmarks stĂ€ngda grĂ€ns.

I juni kommer till slut besked om att Danmark Ă„ter öppnar sina grĂ€nser – men bara för vissa svenskar. Personer frĂ„n SkĂ„ne, Sörmland och VĂ€sterbotten samt Halland och Blekinge skulle frĂ„n och med den 27 juni ha fĂ„tt resa till landet. Kort innan Ă€ndras dock detta beslut.

Nu krÀvs ett negativt covid-19-test för sydsvenskar som vill korsa grÀnsen sÄvida de inte har sÀrskilda skÀl, enligt danska myndigheternas senaste besked.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!