Studie blottlÀgger pandemifasor i ÀldrevÄrden

Bristande hygienrutiner, oerfarna timvikarier och Àldre som förhindrades att lÀmna sina lÀgenheter för att stoppa smittspridningen. En ny studie med vittnesmÄl frÄn personal pÄ fyra Àldreboenden kastar ytterligare ljus pÄ problemen i omsorgen under pandemin.

En ny rapport visar att införandet av de utökade hygienrutiner som rekommenderades försvÄrades av att basala hygienrutiner inte alltid följdes före pandemin. Arkivbild.

En ny rapport visar att införandet av de utökade hygienrutiner som rekommenderades försvÄrades av att basala hygienrutiner inte alltid följdes före pandemin. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Coronaviruset2023-03-29 06:00

"Som en skrÀckfilm", "folk dog pÄ löpande band", "det gick sÄ fort, sÄ fort, sÄ fort".

SÄ beskriver personal pÄ ett av Stockholms kommunala Àldreboenden situationen nÀr den första coronavÄgen ledde till dödsfall bland Àldre i början av pandemin vÄren 2020, enligt en ny rapport frÄn Studieförbundet NÀringsliv och SamhÀlle (SNS).

Studien, som fokuserar pÄ erfarenheterna hos personal pÄ fyra Àldreboenden i Stockholm, pekar pÄ att brister i information, hygienrutiner och kompetens försvÄrade hanteringen av pandemin.

Saknades skyddsutrustning

Personalen som intervjuats vittnar om att pandemins första tid prÀglades av stor ovisshet och oro. RÀdslan för att bli smittad eller att smitta andra var stor, samtidigt som det saknades godkÀnd skyddsutrustning, som visir. En lÀrdom att dra Àr att omsorgspersonalen behöver fÄ samordnad information frÄn myndighets- eller kommunnivÄ, enligt studien.

Sveriges hantering av Àldreomsorgen under pandemin har tidigare fÄtt svidande kritik, dÀribland frÄn Coronakommissionen som slog fast att den tidigare regeringen misslyckades med att skydda de sköraste Àldre.

Rapporten frÄn SNS pekar pÄ att införandet av de utökade hygienrutiner som rekommenderades inom Àldreomsorgen försvÄrades av att basala hygienrutiner inte alltid följdes före pandemin. Verksamheterna behövde dÀrmed bÄde uppdatera omsorgspersonalen om de basala hygienrutinerna och utbilda dem i de nya ÄtgÀrderna.

Varierande kompetens

Dessutom var bemanningen – som redan var lĂ„g innan pandemin – ett problem pĂ„ alla de Ă€ldreboenden som undersöktes. Det Ă€r en "sĂ„rbarhet" att Ă€ldreomsorgen förlitar sig pĂ„ en stor andel timanstĂ€llda och vikarier, konstatera författarna bakom studien.

De intervjuade uttrycker ocksÄ att kompetensen hos undersköterskorna varierar kraftigt, och riktar kritik mot att alla inte har tillrÀckliga sprÄkkunskaper, vilket ledde till att den erfarna personalen i vissa fall fick ta ett stort ansvar för nyanstÀlld personal.

Personalen vittnar ocksÄ om att det var svÄrt att isolera covidsjuka Àldre frÄn friska i sÄ kallad kohortvÄrd. Speciellt skapade det dilemman med mÀnniskor med demens som inte förstod varför de skulle vara isolerade. NÄgra av lösningarna blev att avleda, erbjuda aktiviteter eller fÄ de övriga att hÄlla sig inne sÄ att personen kunde gÄ ut.

Höll för dörren

Men enligt rapporten förekom ocksÄ situationer dÀr omsorgspersonal höll för dörren nÀr en person försökte gÄ ut och tillfÀllen dÄ de inte kunde hindra personer frÄn att komma ut.

Enligt SocialtjÀnstlagen ska Àldreomsorgen bygga pÄ respekt för den enskildes sjÀlvbestÀmmanderÀtt och integritet. UtifrÄn detta anser rapportförfattarna att det behövs mer vÀgledning för hur rutiner för isolering och förflyttning till andra avdelningar ska ske med hÀnsyn till de Àldres rÀtt till sjÀlvbestÀmmande.

Studien lyfter ocksÄ fram att det behövs fler utbildade anstÀllda med högre kompetens, bÄde socialt och medicinskt, samt goda sprÄkkunskaper för att möta Àldre mÀnniskors behov. Stödet till personalen behöver ocksÄ stÀrkas för att bibehÄlla kvaliteten pÄ vÄrden, dÀribland nÀr det gÀller hygienrutiner.

Fakta: Om SNS:s studie

Intervjuer har genomförts med totalt 21 personer – sjuksköterskor, enhetschefer och annan omsorgspersonal – pĂ„ fyra Ă€ldreboenden i Stockholm. Forskarna har ocksĂ„ samlat in bakgrundsuppgifter om varje Ă€ldreboende och gjort observationer av lokalerna.

Studien har undersökt förutsÀttningarna för att hantera pandemin, vilka ÄtgÀrder som vidtogs för att hindra smittspridning samt vilka konsekvenser pandemin fick för personalen och för de boendes vÄrd och omsorg.

En av lÀrdomarna frÄn pandemin som rapporten vill peka pÄ Àr vikten av ett samordnat informationsflöde till omsorgspersonalen, en funktion som bör ligga pÄ myndighets- eller kommunnivÄ.

Rapporten pekar ocksÄ ut rÀtten till sjÀlvbestÀmmande, inflytande och integritet som viktiga frÄgor att arbeta med systematiskt, dÀr myndigheter behöver ge rekommendationer och riktlinjer.

Vidare behöver stöd och vÀgledning till omsorgspersonalen stÀrkas för att kvaliteten ska upprÀtthÄllas, bland annat nÀr det gÀller hygienrutiner och hur sjÀlvbestÀmmandet kan bevaras.

Det krÀvs ocksÄ fler anstÀllda, tryggare arbetsformer samt högre kompetens för omsorgspersonal. Personalen behöver ocksÄ ha bÄde social och medicinsk kompetens, samt goda sprÄkkunskaper för att möta de Àldres behov, enligt rapporten.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!