70 på vägsträcka oroar

De nya hastighetsskyltarna på Raningsvägen i Bergsviken förbryllar de boende. Inte att det är 40 genom villakvarten, men däremot 70 direkt efter. På en grusväg, som dessutom är anslutning till gång- och cykelvägen.

Yvonne Fång tycker att det är märkligt att den grusade, gropiga och smala delen av Raningsvägen är en 70-sträcka. Ett vägavsnitt som dessutom är länk för gång- och cykelvägen mellan Hortlax och Bergsviken.

Yvonne Fång tycker att det är märkligt att den grusade, gropiga och smala delen av Raningsvägen är en 70-sträcka. Ett vägavsnitt som dessutom är länk för gång- och cykelvägen mellan Hortlax och Bergsviken.

Foto: Torbjörn Carlsson

HORTLAX/BERGSVIKEN2018-10-18 19:05

I måndags infördes nya hastighetsbegränsningar i Hortlax och Bergsviken. Hastighetsgränserna 40 och 60 kilometer i timmen ersatte de tidigare hastighetsgränserna 50 och 70 kilometer i timmen.

De nya hastighetsgränserna är en del i en långsiktig strategi för att anpassa hastighetsgränserna till en tryggare och säkrare gatumiljö.

Men på Raningsvägen blev det inte riktigt så. Förklaringen är att den är en enskild väg.

– Det har inte varit några skyltar tidigare längs vägen, men det känns konstigt att kommunen satt upp en skylt med 70 efter villakvarteren mot Brukshundsklubben. Det är inte en väg som är lämpad att köra så fort på, anser Yvonne Fång, som själv bor på Raningsvägen.

Vägen är grusad, gropig och smal. Den är dessutom en del av gång- och cykelvägen mellan Hortlax och Bergsviken.

– Jag tycker inte att det går ihop. Dessutom finns det flera hus, i en del bor det barn, längs 70-sträckan och mer bebyggelse är på gång, säger Yvonne Fång.

Kjell Norberg, trafikingenjör på kommunens samhällsbyggnadsförvaltning, håller med om att 70 inte känns rätt, men det är samtidigt inget som kommunen kan råda över.

– Inom den tätbebyggda delen kan kommunen besluta att sänka hastigheten och det har vi gjort från 50 till 40 kilometer i timmen. Men när det gäller resterande sträcka så ska det vara 70 enligt den nationella vägdatabasen. Det kan inte kommunen ändra på, utan det är länsstyrelsen som i så fall fattar beslut om sänkt hastighet.

Varför har det inte funnits skyltar förut?

– Det vet jag inte och det kändes inte rätt i magen när vi satte uppe 70-skyltarna. Det borde vara en lägre hastighet.

Så vad göra?

– De som bor längs Raningsvägen måste vända sig till länsstyrelsen. Kommunen är remissinstans, men vi kommer knappast att vara mot en hastighetssänkning, säger Kjell Norberg.

Samma problematik kan gälla på fler vägar. Ett exempel är Tingsholmsvägen där det till de boendes förundran också är 70. En hastighet som definitivt inte är anpassad till rådande förhållanden.

– Nej, precis. Där har väl någon på eget bevåg satt upp 30-skyltar, men det är inte tillåtet. Jag rekommenderar att de vänder sig till länsstyrelsen för att få till en ändring, säger Kjell Norberg.

I vart fall på Raningsvägen är det kommunen som ansvarar för väghållningen. För detta får kommunen statsbidrag.

Hastighet på enskilda vägar.

Enligt trafikförordningens 3 kapitel 17 § får fordon inte köra fortare än 50 km/tim inom tättbebyggt område.

Enligt samma § får fordon utanför tättbebyggt område inte köra fortare än 70 km/tim. (Bashastighet)

Detta gäller alla enskilda vägar, oavsett om de har statsbidrag eller inte.

Inom tättbebyggt område kan kommunen besluta om lägre hastighetsbegränsning än 50 km/tim.

Utanför tättbebyggt område kan länsstyrelsen besluta om lägre hastighetsbegränsning än 70 km/tim.

KÄLLA: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om