Värdefullt projekt på Hortlax skola

Högre betyg, ökad trivsel, mindre vandalisering. Skolutvecklingsprojektet "Värdefullt" har varit framgångsrikt för Hortlax skola.- I en etisk lärandemiljö där alla visar empati, omsorg och uppskattning, förbättras förmågan att ta in nya kunskaper, menar doktoranden Ulrika Bergmark som lett projektet.

Eleverna på Hortlax skola har många exempel på hur projektet förbättrat tillvaron på skolan. Förutom bättre studieresultat har vandaliseringen nästan upphört. "Jag tror att alla elever på skolan trivs bättre", säger Anna Bergström, längst till vänster, och får medhåll av Emelie Eklund, Linn Viklund och Maja Eriksson.

Eleverna på Hortlax skola har många exempel på hur projektet förbättrat tillvaron på skolan. Förutom bättre studieresultat har vandaliseringen nästan upphört. "Jag tror att alla elever på skolan trivs bättre", säger Anna Bergström, längst till vänster, och får medhåll av Emelie Eklund, Linn Viklund och Maja Eriksson.

Foto: Sanna Eriksson

HORTLAX2009-06-04 06:00
Utvecklingsprojektet "Värdefullt" startade för tre år sedan. Efter ett besök av nationella skolinspektionen stod det klart att Hortlax skola var duktiga på att förmedla kunskap men behövde jobba mer med värdegrunder. Samtidigt började Ulrika Bergmark, som då vikarierat en tid på skolan, sin forskning om hur bemötande och relationer i skolan påverkar elevernas lärande och välbefinnande.
- Ulrikas forskning och skolans behov av att utveckla sitt värdegrundsarbetet föll väl samman, konstaterar skolans rektor Göran Dahlén.
- Den teoretiska forskningen har på så sätt kunnat kopplats ihop med skolutveckling i praktiken, säger Ulrika Bergmark.
Bland annat har lärarna utbildats i att koppla ihop pedagogisk teori med ett uppskattande förhållningssätt gentemot eleverna.
Utgår från styrkorna
Läraren Iris Rosengren Larsson berättar om ett ändrat tankesätt hos lärarna, med fokus på bekräftelse och uppmuntran.
- Om man utgår från styrkorna hos varje elev och inte ger så mycket uppmärksamhet åt det som inte är lika bra så kommer även dessa bitar att lyftas automatiskt.
Även eleverna har varit engagerade i projektet på olika sätt, bland annat genom intervjuer, empatikurser och loggboksskrivande. Den "positiva dagboken", där eleverna under en vecka fick skriva upp alla positiva händelser de observerade, gav många insikter.
- Man upptäckte många små saker som fick en att bli glad och som man själv enkelt kunde göra för andra, som att hålla upp en dörr, hälsa i korridoren, eller bara le mot någon, berättar Linn Viklund i årskurs 9.
Minskad skadegörelse
Anna Bergström i elevrådet berättar också att skadegörelsen på skolan minskat rejält. Tidigare sabbades det för nästan 90 000 kronor under ett läsår, i år var den summan knappt 1 000 ...
Utvecklingsprojektet har även gett positiva studieresultat, hundra procent av skolans niondeklassare är i år behöriga att söka vidare till gymnasiet, det vill säga de har minst betyget godkänd i kärnämnena.
I dag anordnas en utbildningsdag på Acusticum där bland annat skolutvecklingsprojektet "Värdefullt"presenteras för lärare och skolledare från andra rektorsområden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om