Från klockan 15.00 i fredags har det inte gått för patienter att komma fram till Hortlax hälsocentral via telefon på grund av en avgrävd kabel utanför byggnaden.
– Det är djupt olyckligt för våra patienter och vi beklagar verkligen att tredje part har drabbats, säger Yvonne Hedenström, verksamhetschef på Hortlax hälsocentral.
Utöver att det inte gått att komma fram till hälsocentralen via telefon har all IT och data varit ur funktion.
– Det har varit katastrof för oss själva som arbetar här. Det har varit omöjligt att bedriva verksamheten, helt enkelt. Vi har kunnat hjälpa någon stackare som har kommit in men vi har inte kommit åt att varken göra recept, skicka patienter på röntgen eller titta vad folk har för mediciner. Vi har inte kunnat göra någonting.
Men nu har Pite energi åtgärdat den avgrävda kabeln och sedan 16.30 är alla system på Hortlax hälsocentral i funktion igen.
– Det känns väldigt bra. Att sköta jobbet på en hälsocentral utan IT, data eller telefoni är totalt omöjligt. Sedan mår vi ju mest illa och beklagar för patienternas skull. Vi ska serva dem, och det här var väldigt olyckligt.