Stenbacken satsar nationellt

Stenbackens Trähus tar nu klivet från Norrbotten ut på en riksmarknad. "Vi utmanar nationella hustillverkare med ekologiska stomresta trähus. Det ska inte behöva bli dyrare att välja ekologiskt", säger Mattias Henriksson på Stenbackens Trähus.

Stenbackens Trähus storsatsar på en nationell marknad. "Alla i husbyggartankar ska kunna välja ekologiskt. Det ska inte behöva bli dyrare", säger vd Mattias Henriksson.

Stenbackens Trähus storsatsar på en nationell marknad. "Alla i husbyggartankar ska kunna välja ekologiskt. Det ska inte behöva bli dyrare", säger vd Mattias Henriksson.

Foto: Foto: Stenbackens Trähus

HORTLAX2017-04-19 19:01

Allt fler hustillverkare erbjuder ekologiska alternativ som vanligtvis kostar mer än konventionella hus. På Stenbackens Trähus såg man detta som en utmaning, skriver vd Mattias Henriksson i ett pressmeddelande.

– Vi ville vända upp och ner på den bilden. Alla i husbyggartankar ska kunna välja ekologiskt. Det ska inte behöva bli dyrare.

Hittills har stommar sålts till kunder i norra Sverige, men senaste året har ett 20-­tal leveranser gått till Stockholmsområdet och nu satsar man på en riksmarknad.

– Allt fler efterfrågar ekologiskt och plastfritt och alla vill inte ha nyckelfärdiga hus. Ett stomrest hus ger kunden större variationsmöjligheter att utforma interiören själv. Genom att hålla nere antalet materialval, använda sig av hållbara invändiga material och vara beredd att jobba lite själv ­ så får man i längden ett billigare hem ­ som också andas, säger Mattias.

Totalt erbjuder Stenbackens Trähus ett 2-0­tal modeller, alla stomresta och ekologiska. Stommarna består av 99 procent trä, träfiber isolering i väggarna och inga plaster. En nyhet och fördel för energiförbrukningen är också isoleringens tjocklek, 35 cm i standardutförande på alla villamodeller. Alla väggelement byggs inomhus och levereras sedan till aktuell tomt för snabbt montage.

– Detta medför färre transporter och en renare byggmiljö, vilket känns bra. Det gör också att vi kan erbjuda ett lågt utgångspris för våra stommar. Vi trivs med att vara en uppstickare och ser fram emot fortsatt expansion. Vi siktar på att öka omsättningen från dagens 30 miljoner till 50 miljoner under de kommande två åren, säger Mattias Henriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om