Kabelbrott ställer till det för Maggans djungelkiosk

En avgrävd kabel ställer till problem för Maggans djungelkiosk. Sedan i fredags har inte Petra Lindgren kunnat ta emot kortbetalningar av sina kunder och det ser ut att dröja innan kabelbrottet åtgärdas.

"Helt otroligt". "Det tar sån tid att sitta i telefon och felanmäla, man måste påskynda det själv för att det ska hända något", säger Petra Lindgren, Maggans djungelkiosk (Arkivbild).

"Helt otroligt". "Det tar sån tid att sitta i telefon och felanmäla, man måste påskynda det själv för att det ska hända något", säger Petra Lindgren, Maggans djungelkiosk (Arkivbild).

Foto: Jens Ökvist

HORTLAX2017-07-25 17:15

Sedan i fredags saknar Maggans djungelkiosk och 20 andra hushåll internetuppkoppling. Det är entreprenören Berggren och Bergman som av misstag orsakat ett kabelbrott på fiberanslutningen in till gatan.

– Vad jag förstår så hade de felanmält det direkt det hände. Men det verkar inte spela någon roll. Jag har hållit på ringa runt nu och försökt få tag på rätt person, men det är ju helt otroligt att det inte verkar finnas någon som har jour, säger Petra Lindgren, Maggans djungelkiosk.

90 procent av hennes kunder betalar med kort och så länge hon saknar internetanslutning kan hon inte ta emot kortbetalningar.

– Det senaste jag hörde nu när jag pratade med företaget som tydligen ska åtgärda felet var att tidigast på fredag skulle de kunna fixa det. Men en granne här på gatan har fått beskedet onsdag den 1 augusti. Jag vet inte när de ska laga det, säger Petra Lindgren.

Som tur är har hennes kunder hittills accepterat teknikstrulet.

– De har åkt och hämtat ut pengar. Sen har de flesta swish i dag, tack och lov. Även många äldre har faktiskt swish, säger Petra Lindgren.

Hon menar att det för tillfället är tillräckligt besvärligt för kunderna att över huvud taget ta sig till butiken, på grund av vägarbetet.

– Naturligtvis är det bra att de bygger om vägen och byter ut avloppen. Och givetvis förstår jag att kabelbrottet blev av misstag. Men ska det vara såhär länge till vet jag inte vad jag tar mig till, säger hon.

Det är telekombolaget Eltel som ska åtgärda kabelbrottet. Kommunikationschefen Ingela Ulves är på semesterresa när PT når henne.

– Det som ska ske är att det ska åtgärdas. Jag har tyvärr ingen mer information om just det här fallet, säger hon och hänvisar till en annan kollega på företaget.

PT har sökt den ansvariga på Eltel utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!