Innovativa elever imponerade på juryn

Ett smart cykellås, en multifunktionell mobilladdare och ett exo-skelett var bara några av produkterna de innovativa eleverna i åttonde klass hade tagit fram. Entreprenörsveckan på Hortlaxskolan avslutades med en storslagen mässkväll.

Ellen Sjömark och Lilly Lidström demonstrerar sin multifunktionella mobilladdare.

Ellen Sjömark och Lilly Lidström demonstrerar sin multifunktionella mobilladdare.

Foto: Maria Johansson

HORTLAX2015-10-22 21:45

Videon är inte längre tillgänglig

Totalt har 115 elever uppdelade på 34 grupper jobbat stenhårt med produktutvecklingen under Entreprenörsveckan på Hortlaxskolan. Vid mässan utsågs vinnare i fyra olika kategorier; årets marknadsföringspris, årets mest köpvärda produkt, årets hållbarhetspris och publikens pris.

Hållbar utveckling

Med i juryn fanns representanter från Piteå kommun, näringslivet, skolans rektor samt elever i nionde klass.

– Syftet med den här veckan är att utveckla entreprenörskapet hos eleverna, säger rektorn Anders Sandlund.

Fokus låg på hållbarhet och då inte bara ur ett ekologiskt perspektiv, utan också ur en social och ekonomisk aspekt.

Eleverna Emma Nygren, Sara Hedman och Phasini Kuran hade utvecklat en produkt som levde upp till samtliga av de tre faktorerna.

– Vår idé bygger på att vi elever ska få i oss mer mat under skoldagen. Den handlar om att det ska finnas alternativa rätter i skolmatsalen, säger Emma Nygren.

Via en app eller en terminal som ska finnas på skolan kan eleverna beställa sin rätt på morgonen. När maten hämtas ut vid lunchtid drar eleven ett speciellt kort i en terminal eller scannar av en QR-kod men hjälp av mobilen.

– På det sättet bevisar man att man äter upp sin mat. Det blir mindre svinn och vi får i oss mer grönsaker, säger Sara Hedman.

Skapa förutsättningar

En av juryrepresentanterna var Piteå kommuns näringslivschef David Sundström, som besökte mässan för första gången. Han var mäkta imponerad av elevernas kreativitet och affärsmässighet.

– Att göra kunden uppmärksam på ett behov som den inte visste att den hade – det är en bra idé, säger David Sundström.

Utöver själva produktutvecklingen så har eleverna under veckan arbetat med marknadsföring och prissättning inför mässan.

– Det är också viktigt att skolan skapar förutsättningar för att eleverna ska kunna bli så duktiga och innovativa, säger David Sundström.

FAKTA Vinnare Entreprenörsveckan

Årets marknadsföringspris: Supermoppen. Städmopp med inbyggd vatten- och smutssug.

Årets mest köpvärda produkt: Mi Bike. Cykellås som öppnas när man knäpper cykelhjälmen.

Årets hållbarhetspris: Next Gen Yoghurt. Ny förpackning av yoghurt där du kan skära av botten på tetraförpackningen för att få ut allt.

Publikens pris: Sensortuben. Doserar det sista ur varje tub utan onödigt svinn.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om