De är inte så många, cykelverkstäderna i Piteå, men Henry Larssons lever kvar på Inimarksvägen i Hortlax där han reparerar och servar cyklar. Det är bråda tider eftersom snön smält bort och folk börjat hoja.
Henry Larsson säljer också en del nya cyklar.
– Det blir 10-15 stycken per år, säger Henry Larsson, som säljer importerade cyklar från Kina och Taiwan men som monteras i Sverige och får svensk stämpel.
Han pekar på vikten av att köpa rejäla cyklar när man handlar. Bra kvalitét håller längre.
– Jag har sett att billiga cyklar slängs snabbt. Man får det man betalar för, som allt annat, säger småföretagaren i Hortlax.
Delar på mjölkkärran
Eran inom cykelbranschen inleddes 1980. Henry Larsson körde lastbil för Hällgrens åkeri i Piteå då han också fick idén om att börja reparera cyklar. Vid den tiden drev Thyr Lundgren den cykelverkstad i Hortlax som en gång startades av en Oscar Sundström.
– När jag en dag gick till Thyr Lundgren för att köpa cykeldelar bad han mig återkomma. När jag sedan gjorde det sade Thyr Lundgren, jaså, jag trodde inte du skulle köpa delar, jag trodde du skulle köpa verkstan.
– Då köpte jag den där jag drog hem delarna från verkstan på en mjölkkärra. Han hade fyra - fem cyklar också, men de köpte jag inte, säger Henry Larsson.
Sedermera byggde han ut huset vid Inimarksvägen och för åtta år sedan slutade han köra lastbil med undantag av att det blev några timmertransporter för Sjöbergs åkeri.
– Så jag gick in för cykelverkstaden på heltid, säger Henry Larsson, som uppger att reparationerna har minskat över tid, men det är ändå rätt fullbelagt i cykelverkstaden.
Däckbyten och bromsar
– Det är däckbyten, reparationer av växlar, jag reparerar bromsar, men mopeder som jag lagade tidigare har jag slutat med.
Han berättar att måndagar är en intensiv dag. Då lämnar folk in de cyklar de kört sönder under helgen.
– Det var ganska lugnt fram till i början av april, men för två veckor sedan tog det riktig fart. Den intensiva perioden håller nog i sig fram till midsommar, säger cykelreparatören som har kunder från hela Pitebygden men också närliggande Västerbotten.
I år har han repat cyklar i 34 år. Hur länge tänker Larsson hålla på?
– Jag vet inte. Kanske inte så länge till, men så länge jag orkar fortsätter jag nog driva cykelverkstaden.