Hårdare bedömningar efter ny dom

Skolskjutshandläggaren Lars Lundberg medger att Piteå kommun har blivit hårdare i sina bedömningar gällande skoltaxi. "Det finns ett visst vårdnadshavaransvar", säger han.

Lars Lundberg tycker att det är rimligt att ställa samma krav på föräldrar i Piteå som i Stockholm. (Arkivbild)

Lars Lundberg tycker att det är rimligt att ställa samma krav på föräldrar i Piteå som i Stockholm. (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

Hortlax2019-08-09 20:00

Grundprincipen är att om det går att åka buss så åker man buss. Taxi är andrahandsvalet – om det inte finns särskilda skäl. Det menar Piteå kommuns skolskjutshandläggare Lars Lundberg.

– Vi har blivit lite hårdare i vår bedömning utifrån det rättsfall som pekar på att det finns ett visst vårdnadshavaransvar i att följa sitt barn till hållplatsen. Det här med vad som är trafikfarligt eller inte får en annorlunda bedömning än tidigare, säger han.

Är det rimligt att jämföra tunnelbana och Stockholm med 70-sträcka och Piteå?

– Vi måste jämföra i allra högsta grad. Ställer man så höga krav i Stockholm kan man ställa höga krav även här.

Föräldrarna ställer sig frågande till vad som skiljer fjolårets skolår då barnen fick åka taxi och årets skolår då de inte får åka taxi. Förhållandena är desamma – förutom domen från Stockholm.

– Det är ett nytt läsår och på det sättet är det nya förutsättningar som jag ser det i och med den här domen. Vi gör bedömningar varje år. Det blir intressant att se vad förvaltningsrätt och kammarrätt kommer fram till i ett sådant här fall, säger Lars Lundberg.

Tycker ni att det är lämpligt att ha sexåringar på vägen samtidigt som vindkrafttransporterna?

– Personligen tycker jag inte att de är så farliga som en som kör med hög hastighet eftersom de har fem följebilar och kör i låg hastighet.

Busshållsplatsen "Höglandsnäs Norra" som barnen är hänvisade till finns inte.

– Vi får helt enkelt be dem stoppa ut en stolpe. Det har fungerat att stiga på där tidigare så det ska inte vara några problem. Jag ska prata med Länstrafiken.

Är det möjligt att lägga om rutten längs Lappnäsvägen?

– Där är vi bara en av flera parter. Vi kan naturligtvis lägga fram det som ett förslag, men trafikavdelningen på kommunen och Länstrafiken har den slutgiltiga beslutsrätten i de där frågorna.

PT har sökt Mikael Nilsson, skolskjuts- och hållplatsansvarig på Länstrafiken i Norrbotten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!