Som enda hälsocentral i kommunen har Hortlax valt att ha telefonväxel med bemanning, och så kommer det att förbli, även när deras system nu är i behov av att bytas ut.
– Det gamla uppfyller inte våra behov längre. Med det nya kommer vi att få en uppdaterad teknik och även kunna tillgodose våra patienters behov bättre, genom en ökad framkomlighet, säger verksamhetschef Yvonne Hedenström.
Som det är i dag ringer patienten växeln och får prata med en person, som sedan slussar vidare till sköterska. Det gamla systemet kunde bara ta tre personer åt gången som pratade samtidigt i telefon.
– Vi behöver vara fler som kan ta emot samtal för att hålla en högre servicegrad och för att möta efterfrågan på kontakt med oss, säger Yvonne Hedenström.
I och med sammanslagningen för ett år sedan har hälsocentralen vuxit med 3 500 patienter, och har nu 9 500 listade hos sig. Växelsystemet som sätts in heter Call me och är detsamma som övriga hälsocentraler i kommunen använder sig av. Det har samma funktioner på alla ställen men det är bara här som man valt att ha bemannad växel.
– De som har gått här länge har tyckt att väntetiden har blivit längre när patientrycket har ökat och ibland har de fått vänta uppemot en halvtimme, säger hon.
Hur har ni klarat av att behålla en bemannad växel när ingen annan har det?
– Det andra har kvar sin reception medan vi valt att kombinera växel och reception. Det är en kostnad vi tar för vi tycker det är av värde att ha den servicen, säger Yvonne Hedenström.