Hälsocentralen som alltid svarar

Hortlax hälsocentral lyfter alltid upp luren. Inom 20 minuter har patienterna fått svar på sina frågor och framgången beror på bra bemanning, direktlinjer till behandlande personal och en egen telefonväxel.

Hortlax hälsocentral har 100 procent svarsfrekvens och verksamhetschefen Magnus Tufvesson och enhetschefen Sara Solhall är nöjda. "Det är det här vi har jobbat för", säger hon.

Hortlax hälsocentral har 100 procent svarsfrekvens och verksamhetschefen Magnus Tufvesson och enhetschefen Sara Solhall är nöjda. "Det är det här vi har jobbat för", säger hon.

Foto: Joel Gustafsson

HORTLAX2014-01-27 08:38

Svarsfrekvensen på Hortlax hälsocentral har legat på 100 procent under tre års tid.

– Vi är givetvis stolta över personalen som gör jobbet och glada att vi kan erbjuda den servicen, säger verksamhetschefen Magnus Tufvesson.

Uppfyller kravet

Patienten ska få kontakt med primärvården samma dag och Hortlax är en av få hälsocentraler som klarar kravet enligt den nationella vårdgarantin. Dessutom finns ett internt mål att varje patient ska få svar eller bli uppringda inom 20 minuter.

– Vi tycker inte patienten ska behöva vänta mer än så, säger enhetschefen Sara Solhall.

Direktlinjer

Enligt dem beror framgången på tre olika komponenter.

– En bidragande orsak är att vi har haft en stabil bemanning på hälsocentralen, både av sjuksköterskor, läkare och övrig personal, säger Magnus Tufvesson.

Förutom att mottagningssköterskorna svarar i telefon mellan klockan 8 och 17 har all vårdpersonal egna telefontider och patienterna har möjlighet att ringa direkt till sin läkare, barnmorska, kurator, sjuksköterska eller sjukgymnast.

– Vi har jobbat så sedan 1992. Det avlastar receptionen och patienten kan snabbt få kontakt med sin vårdgivare, säger Sara Solhall.

Egen telefonväxel

Till skillnad mot andra hälsocentraler har Hortlax valt att behålla sin växel för att kunna ha en person på plats som alltid svarar och som kan sortera bort icke sjukvårdsrelaterade samtal.

– Vi ser ett värde i att ha det kvar. Där kommer många allmänna frågor om apotek, öppettider och busstider och dessutom kan de alltid ta emot direkt om något ärende skulle vara akut.

Ökad arbetsbörda

Hortlax hälsocentral har cirka 6 850 patienter och är Piteås tredje största vårdgivare efter Cederkliniken och Öjebyns hälsocentral. Med anledning av Sensiakonkursen ökade antalet med cirka 400 patienter och trots att arbetsbördan ökade har servicen kunnat säkras.

– De hälsocentraler som låg närmast kände nog av det mest, säger Magnus Tufvesson.

Har du något tips till dem som inte når upp till 100 procent.

– Det handlar om att få alla delar att fungera så bra som möjligt. Sedan tror vi på möjligheten att återkoppla direkt till behandlaren. På det viset skjutsas man inte runt i systemet utan hittar rätt direkt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om