Kvinnan beskriver sin smärta i ansikte, nacke, öron och ögon som fruktansvärd. En smärta som hon kämpat med i många år och som gjort henne isolerad. I sin anmälan till IVO beskriver hon en vård som hon anser vara bristfällig. Enligt hennes anmälan har hon via akuten gett Hortlax hälsocentral påtryckningar och efterfrågat diagnos och utredning.
Olika behandlingar har provats. När magnetröntgen inte visade på några fel i hjärnan ville kvinnan ha en remiss till neurologen vid Norrlands universitets sjukhus. Läkaren rekommenderade kvinnan att skriva en egen vårdbegäran.
Vid NUS fick kvinnan kortisoninjektioner med mycket goda resultat. Hon var i princip besvärsfri i två månader och mer tålig i ytterligare två.
Detta skulle upprepas efter tre månader, men så hände inte.
Kvinnan fick av hälsocentralen veta att sådana injektioner inte ges på hälsocentralen. Det fick till följd att kvinnan inte visste hur hon skulle gå till väga för att få injektionerna regelbundet som NUS ansåg kunde upprepas om patienten önskade.
Ivo bedömer att det fanns brister i samordningen kring patientens olika sjukhusbesök. Det är vårdgivarens ansvar att planera och leda vården. Men Ivo ifrågasätter inte att injektionerna inte gavs på hälsocentralen då den typen som kvinnan skulle ha bör ges på neurologen.
Verksamhetschef Yvonne Hedenström vid Hortlax hälsocentral kan inte uttala sig i enskilda ärenden.
– Men det är tråkigt att bli anmäld till Ivo. Vi har tagit till oss kritiken och sett över våra rutiner. Jag kan bara beklaga att patienten inte känner sig hjälp.