Det handlar om ett samrådsforum gällande framtidens skolstruktur i området och medverkar på mötet gör bland andra Ruth Rahkola (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden och skolchefen Ingemar Jernelöf samt berörda rektorer.
Inbjudna är föräldrar till barn i skola eller förskola i Bergsviken, Blåsmark, Hortlax och Jävre.
Bakgrunden är den strukturplan för förskolor och skolor i södra området som barn- och utbildningsnämnden beställt. Klart är att Blåsmarks skola, på grund av vikande elevunderlag, hotas av nedläggning.
Men det handlar också om förslag på förändrad stadieindelning mellan Hortlaxskolan/Norrbyskolan och Bergsviksskolan. En analys av lokalerna visar att det är möjligt att göra Hortlaxskolan/Norrbyskolan till en 4-9 skola och Bergsviksskolan till en f-3 skola. Som alternativ till tillbyggnad och renovering av Bergsvikens förskola har tjänstemännen också sett på möjligheten att samla skola- och förskola i Bergsviksskolan och fotbollshallen.
Nyligen hölls ett stormigt möte i Blåsmarks skola.
– Det hade vi lovat sedan tidigare, så fort det blev diskussioner kring skolan. Sedan kommer vi att ha det här mötet i Hortlax, men sedan blir det inga mer möten. Däremot går förslaget också ut på remiss till exempelvis föreningar och samrådsforum i kommunen, säger Ruth Rahkola.
Vid sitt senaste sammanträde beslutade barn- och utbildningsnämnden att ge tjänstemännen i uppdrag att ta fram material specifikt för Blåsmark samt fortsätta utreda eventuell omorganisation inom Hortlaxområdet. Detta resulterade i tre utredningar som är oberoende av varandra. Efter mötet i Blåsmark läggs också ytterligare ett förslag till remissutskicket "Hur ska man arbeta för att behålla skolverksamheten i Blåsmark?".
Remisstiden går ut den 15 december. Vad händer sedan?
– Då går vi igenom remissvaren och sedan får vi ha upp det i nämnden, om vi hinner i januari eller februari. Sedan ska också verksamhetsplanering för år 2018 hinnas med om det behövs.
Vad är dina förhoppningar på mötet?
– Jag hoppas att föräldrarna funderar över de olika förslagen, särskilt när det gäller områdesindelningen. Det är ett förslag som väckts av tjänstemännen och av rektorerna. De får tala om varför och sedan finns möjlighet att ställa frågor.