Elever och pappor i läsprojekt

Sjundeklassare och deras pappor läser samma bok och diskuterar sedan kring den. Det är kärnan i det lite annorlunda läsprojekt så pågår bland eleverna på Hortlax skola.

Klara Johansson, Ida Tornberg och Olivia Eklund i 7b på Hortlax skola tycker att boken ”Stå ut” av Mattias Edvardsson var läsvärd och att det i vissa delar gick att identifiera sig med tonårstjejen Nike. ”Inte alltid, men i vissa delar av boken gick det att tänka sig in i hennes sitation”, säger Klara Johansson. Bakom dem Camilla E Lundmark, en av lärarna i projektet.

Klara Johansson, Ida Tornberg och Olivia Eklund i 7b på Hortlax skola tycker att boken ”Stå ut” av Mattias Edvardsson var läsvärd och att det i vissa delar gick att identifiera sig med tonårstjejen Nike. ”Inte alltid, men i vissa delar av boken gick det att tänka sig in i hennes sitation”, säger Klara Johansson. Bakom dem Camilla E Lundmark, en av lärarna i projektet.

Foto: Emelie Nyberg

HORTLAX2015-04-17 19:41

Läsprojektets syfte är att förändra attityden till läsning, framför allt bland pojkar. En internationell PISA-undersökning från 2013 visar att läsförståelsen bland svenska elever försämrats jämfört med andra länder. Allra sämst är det bland pojkarna. I undersökningen tas en del orsaker till detta upp, bland annat att det är brist på manliga läsande förebilder.

– Det var få elever som såg sina föräldrar läsa, framför allt papporna. Då började det gå runt i huvudet och så pratade jag med rektorn som stöttade det här, säger Camilla E Lundmark, en av lärarna i projektet.

– Forskningen visar att både tjejer och killar behöver manliga läsande förebilder. De som har det blir också duktigare läsare, det finns en koppling där, säger hon.

"Stå ut"

Boken "Stå ut" av Mattias Edvardsson har valts ut. Uppdraget består i att eleverna och papporna, eller någon annan manlig förebild, läser cirka 50 sidor per vecka. Därefter ska de samtala kring några givna frågeställningar tillsammans.

– Eleverna har gjort minnesanteckningar och fortsatt bearbeta texterna under skoltid, berättar Camilla E Lundmark.

Att hitta rätt bok har varit viktigt, enligt henne.

– Att vi valde just Edvardssons bok beror på att den har tre huvudpersoner; en tonårskille (Liam), en tonårstjej (Nike) samt en vuxen man (Christer). Identifierbart för samtliga inblandade läsare.

Ida Tornberg går i 7b, en klass som är klar med projektet. Hon säger att bokens handling gick att tänka sig in i.

– Saker i boken skulle kunna hända. Nikes föräldrar hade höga krav på henne, så man kunde tänka sig in i hur det hade varit ens föräldrar var så krävande och hade höga förväntningar.

Tre av fem sjundeklasser har varit med i projektet, och resterande två klasser startas upp snart. Dagens sjuor får vara med projektet nästa år också, eftersom att det utökas även till åttondeklassarna.

"Ser fram emot"

En av papporna som deltagit i projektet är Mikael Wennberg som läste boken tillsammans med sin dotter som går i 7e.

– Jag upplevde projektet som mycket bra. Jag är ingen storläsare direkt men det var trevligt. Och hur vi diskuterade efteråt, det blev sådana diskussioner som vi inte brukar ha. Det var nyttigt.

– Som jag har förstått det blir den en fortsättning till hösten och det ser jag verkligen fram emot, säger han.

Responsen från eleverna och papporna har varit god, enligt Camilla E Lundmark.

– Det har varit så roligt, för elever som inte varit så engagerade i läsningen har blivit det. Vi är så tacksamma över att papporna har ställt upp. Alla har försökt delta i projektet, alla har inte hunnit hela boken men så kan det vara. Då har man ändå visat att man håller i en bok och anstränger sig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om