Därför sänktes inte hastigheten

I början av mars sänktes hastigheten vid kommunens skolor till 30 km i timmen året runt, dygnet runt. Utom i Hortlax, där gäller sedan i somras 40 km i timmen, vilket upprört läsare som hört av sig till PT.

har numera både upphöjning och svmalnad väg för att bilisterna självmant ska tvingas dämpa farten.

har numera både upphöjning och svmalnad väg för att bilisterna självmant ska tvingas dämpa farten.

Foto: Catrin Renlund

HORTLAX2019-03-15 18:06

Sänkningen till 30 motiverades med att skolorna är en mötesplats för barn och unga såväl efter skolan under skolterminerna och under sommarloven. Dessutom har ofta fritids aktiviteter runt skolorna under loven. Detta har fått läsare att reagera.

"Är skolbarnen i Hortlax mindre värda än övriga i Piteå kommun? Väldigt märkligt med ett undantag", tycker en läsare som hört av sig..

Vi tog frågan vidare till Kjell Norberg, trafikingenjör vid Piteå kommun.

– Det är riktigt att hastigheten vid skolan faktiskt höjdes till 40 km i timmen i somras. Anledningen är att ombyggnaden av vägen gjort den mer trafiksäker, säger han.

Det handlar bland annat om att vägen smalnats av vid de upphöjda övergångsställena, vilket tvingar bilisterna att sänka hastigheten när de ska köra förbi skolområdet.

Enligt Norberg har ombyggnaden fått önskad effekt, att bilisterna självmant tvingas bromsa in för att ta sig förbi skolan har ökat trafiksäkerheten. Men hastighetsbegränsningen är inte skriven i sten.

– Skulle vi få indikationer på att hastigheten behöver sänkas så får vi överväga de. Några sådana har vi inte fått hittills, säger han.

Norberg konstaterar samtidigt att 30-skyltar vid skolor inte är någon garanti för att bilisterna verkligen följer hastighetsbegränsningen.

– Därför är det i praktiken mer effektivt med åtgärder som gör att bilisterna själva måste sänka farten, på det sätt som skett i Hortlax. säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!