Trafikplats Hortlax på E4 söder om Piteå mot Tingsholmen kommer möjliggöra av- och påfart mot Hortlax och Tingsholmen.
I dag passerar dagligen närmare 4 000 fordon genom Bergsviken och Trafikverket hoppas att projektet ska innebära bättre framkomlighet och minskad trafikmängd.
Redan i oktober förra året säkrades finansieringen på 70 miljoner kronor och förhoppningen från början var att bygget skulle inledas antingen 2019 eller 2020.
Hittills har ingen anbudsförfrågan gått ut – men nu under hösten kommer förfrågan att gå ut.
– Vi har en förhoppning med att gå ut väldigt snart. Sedan kommer vi att teckna ett kontrakt under de första månaderna nästa år, säger Katharina Enström, projektledare för trafikplats Hortlax.
Förväntad byggstart av vägprojektet är planerat till nästa sommar eftersom projektet är en totalentreprenad som behöver projekteras.
– Sedan beräknar vi en byggtid på två sommarsäsonger. Beroende på hur den kommande entreprenören lägger upp arbetet kommer det säkert vara en del vinterarbete.
Redan nu har Trafikverket gått ut med ett anbud om VA-jobb då vattenledningar behöver flyttas för att möjliggöra trafikplatsen.
– Vi kommer förhoppningsvis kunna tilldela jobbet under veckan som då blir ett höstjobb. Det kommer inte påverka trafiken på E4, men det kommer bli viss påverkan på Tingsholmsbron.
I trafikplatsen ingår också ett byte av en vägtrumma under E4 i Lugnsbäcken. Den nya trumman är 47 meter lång, vilket är cirka tio meter längre än den befintliga trumman.
Som en förberedande åtgärd har Trafikverket gjort en anmälan om vattenverksam till länsstyrelsen.
– Risken finns att länsstyrelsen har långa handläggningstider och vi vill ha alla papper på plats då det börjar vara skarpt läge att bygga trafikplatsen, säger Katharina Enström.
Under 2015 byttes en liknande vägtrumma i Bullerviken ut, och då stängdes väg 373 mellan Bergsvikskorsningen och Vitsand av under bytet.
Men att nu stänga av E4 under bytet är inte aktuellt, enligt Katharina Enström.
– E4 måste alltid vara farbar. När vi handlar upp vägprojektet kommer det vara en totalentreprenad. En förutsättning i upphandlingen kommer vara att man ska ta sig fram på E4, säger hon och fortsätter:
– Sedan kommer det naturligtvis vara en påverkan med nedsatt hastighet. Men i huvudsak skulle jag säga att det inte kommer röra bytet av vägtrumman utan bygget av trafikplatsen.