Viltstängsel dröjer på olyckssträcka

Ännu en älgolycka på den olycksdrabbade sträckan på E4 vid Harrbäcken, men viltstängsel sätts upp tidigast 2019.

E4-sträckan mellan Kopparnäs och Harrbäcken får fortsätta vänta på viltstängsel. Genom åren har flera älgolyckor inträffat och tidigare i veckan var det dags igen. (Arkivbild)

E4-sträckan mellan Kopparnäs och Harrbäcken får fortsätta vänta på viltstängsel. Genom åren har flera älgolyckor inträffat och tidigare i veckan var det dags igen. (Arkivbild)

Foto: Jan Westerberg

Harrbäcken2018-11-01 19:01

– I väntan på det kan väl Trafikverket sänka hastigheten längs den här sträckan eller sätta upp kameror. Det borde också finnas fler och tydliga älgvarningsskyltar, säger Bertil Göransson, som bor i Norrfjärden.

Det är 110 kilometer i timmen längs merparten av den aktuella sträckan, men mellan avfarten till Ladrike och Harrbäckens rastplats är det 90 kilometer i timmen. Men att ändra hastighet och/eller sätta upp kameror är en byråkratisk process som sker i samråd mellan Trafikverket, berörd kommun och regionen. I slutänden är det länsstyrelsen som fattar beslutet.

Ett flertal viltolyckor har genom åren inträffat på E4 i den norra kommundelen. I februari 2018 avled en ung kvinna i sviterna av en älgkrock vid Ladrike.

På tisdagskvällen inträffade ännu en olycka när en älg sprang ut på vägbanan i höjd med Harrbäcken. Föraren av bilen skadades, men, enligt räddningstjänsten, var skadorna inte allvarliga. Han fördes med ambulans till Sunderby sjukhus för vård.

Viltstängsel är vanligt längs E4, men en sträcka på 4,6 kilometer mellan Harrbäcken och Kopparnäs saknar stängsel. Området är känt som älgstråk och genom åren har flera olyckor inträffat.

Enligt beslut skulle sträckan åtgärdas under hösten 2018, men det arbetet har skjutits upp. Anledningen är att länsstyrelsen i sin granskning av underlaget från Trafikverket bedömde att ett viltstängsel där skulle innebära ”betydande miljöpåverkan”.

Av den anledningen begärde länsstyrelsen en miljökonsekvensbeskrivning och det är framtagandet av den som dragit ut på tiden och resulterat i att uppförandet av viltstängslet tidigast kan ske 2019.

Länsstyrelsen vill ha svar på hur Trafikverket ska lösa passager för viltet. De planskilda korsningar som broar och tunnlar längs sträckan anses inte tillräckliga. Av den anledningen försöker Trafikverket hitta en lösning för hur en särskild viltövergång vid Ladrike skulle kunna se ut.

Enligt Anna Berglund, delprojektledare på Trafikverket, är viltstängsel på sträckan Harrbäcken–Kopparnäs prioriterad hos Trafikverket.

”Vi är väl medvetna om att sträckan är olycksdrabbad och vill se den åtgärdad, men vi är tvingade att följa väglagen och göra de åtgärder som länsstyrelsen kräver” sa Anna Berglund till PT tidigare i år.

Bertil Göransson, Norrfjärden, känner till orsaken till förseningen, men tycker att den processen kunde ha inletts för längesen och då kanske varit klar vid det här laget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!