Tuffa regler för handel med röd diesel

Det råder tuffa regler vad gäller handeln med så kallad röd diesel från Finland. Operation Gränsland, svenska och finska polisens insats mot dieselsmugglare 2007, verkar dock i det närmaste ha satt stopp för handeln. "Vi har knappt några problem alls numera", säger Nils Oja vid tullen i Haparanda.

Under Operation Gränsland samarbetade tull och polis och lyckades nysta upp en stor dieselhärva med förgreningar i både norra Sverige och Finland. Efter operationen har smugglingen av diesel och röd brännolja minskat högst väsentligt, säger man vid tullen (Arkivbild).

Under Operation Gränsland samarbetade tull och polis och lyckades nysta upp en stor dieselhärva med förgreningar i både norra Sverige och Finland. Efter operationen har smugglingen av diesel och röd brännolja minskat högst väsentligt, säger man vid tullen (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

HAPARANDA2010-02-12 06:00
Det har varit många turer hit och dit vad gäller införsel av den röda dieseln från Finland. Än har det varit förbjudet, för att något senare vara tillåtet igen - och så nya förbud.
Just nu kan man, efter EG-domar och finputsning av svensk och finsk lagstiftning, säga att det är både fritt fram och tvärstopp.
Dryga böter
Det finns tre olika kvaliteter på dieselolja i Finland, en ofärgad och skattad variant avsedd för motorfordon, en färgad och lägre skattad olja för skogs- och jordbruksfordon och den röda brännoljan för villaeldning.
Den färgade oljan går att använda i vanliga dieselbilar, men bötesbeloppen är mycket stora - både i Sverige och i Finland.
- Vi gör stickkontroller och ertappas man med färgad diesel i tanken får man direkt böta 10 000 kronor om det är en vanlig personbil och uppemot 20 000 kronor för ett tyngre fordon, berättar Nils Oja vid tullverket i Haparanda.
Detta har att göra med att lagen om skatt på energi ändrades
1 januari 2008 så att det numera är olagligt att köra på denna typ av diesel. Tvärstopp för bilister med andra ord.
Egen tankbil
När det gäller brännolja för villor är det fritt fram att för privat bruk föra in den i Sverige - förutsatt att man har en tankbil. Brännoljan får inte transporteras i dunkar eller köras i tankbil som ägs av annan person.
EG-domstolen har visserligen slagit fast att en medlemsstat inte generellt kan ta ut punktskatt på olja som redan beskattats i ett annat EU-land (exempelvis Finland), men i det så kallade cirkulationsdirektivet finns klausulen om "ovanliga transportsätt" som i praktiken sätter stopp för handeln. Egen tankbil är okey, men i stort sett allt annat är olagligt.
Razzior
All införsel för kommersiellt syfte är totalt förbjudet om man inte anmält detta till tull och skatteverk och deponerat pengar för skatten.
Och efter Operation Gränsland, där svensk och finsk polis och tull samarbetade för att sätta stopp för olaglig handel med brännolja, har problemet i princip försvunnit helt.
- Visst kan det förekomma, men inte alls i den omfattning som det var för några år sedan, säger tulltjänstemannen Nils Oja.
Efter razziorna i Sverige och Finland i februari 2008 åtalades flera personer i Norrbotten, bland annat två med anknytning till Hells Angels. I Piteå har i dagarna en hovrättsförhandling, där en 35-årig Älvsbybo står till svars för misstänkt smuggling av brännolja och grova skattebrott, avslutats.
FAKTA Röd diesel
Röd brännolja för villauppvärmning = fritt fram för privatpersoner att föra in, förutsatt att man har en egen tankbil. Alla transporter i dunkar, hyrda fordon etcetera är förbjudet.
Införsel för kommersiella syften är olagligt, om man inte deklarerar och betalar punktskatterna.
Att köra bil på röd diesel är numera helt förbjudet. Dryga böter (minst 10 000 kronor) väntar om man ertappas med detta bränsle i tanken eller i reservdunk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om