Kamprad siktar in sig på järnvägsnätet

I ett handskrivet brev till Piteå-Tidningen berättar Ingvar Kamprad om Ikea-koncernens ambitioner att utnyttja järnvägsnätet."Generellt vill vi transportera allt mera gods per järnväg", skriver Kamprad.

Haparanda2008-01-31 00:00
HAPARANDA (PT)När Ikea drog igång verksamhet i Haparanda utvecklades flödet av intransporter till ett stort problem.

Besvärande flaskhalsar uppstod, knutna till järnvägsnätet, och tidvis kunde inte företagets varuhyllor hålla jämna steg med kundernas köphunger.

I dag har logistiken ramlat på plats.

Men Ikeas beroendeställning till ett väl fungerande järnvägsnät är stort.

Hård ansträngning

"Vi har jobbat mycket med att få järnvägstransporterna att fungera både inom och utom landets gränser", förkunnar Ingvar Kamprad i ett handskrivet brev till PT.

"Men lättare uppgifter finns det gott om", konstaterar han i bekymrat tonläge, och fortsätter:

"Att ge upp är ju inte vår specialitet, men vägen är lång och Bryssel har tydligen annat att syssla med."

Förhoppningar

Kamprad säger sig ha för lite detaljkunskap om planerna kring Norrbotniabanan - men i största allmänhet hyser såväl Ikeagrundaren som andra företrädare inom företaget förhoppningar om att satsning ska bli av.

Det mesta av godset upp till Haparanda transporteras redan i dag per järnväg, från de två stora småländska centrallagren i Älmhult och Torsvik.

Varje dag rullar minst ett långt tågset in i Haparanda - för att sista biten ta en sväng in i Torneå, där all lossning sker.

Specialkran

- I Torneå finns en speciell kran som har kapacitet att klara lossningen av alla containrar vi tillhandahåller. En sådan kran saknas på svenska sidan, berättar varuhuschef Gunnel Norman.

Efter lossning körs allt gods per lastbil sista biten till varuhuset.

Lastbilar nyttjas även i mindre grad över landet för långa transporter av växter och andra mind-re prylar.

Utvecklat nät

Eva Ståhl, miljöansvarig vid Ikea i Sverige, noterar även hon företagets intresse för satsningar på ett förbättrat och utvecklat järnvägsnät.

- 40 procent av alla våra transporter i landet sker i dag på järnväg. Och vi jobbar hela tiden med mål att kunna öka den siffran, berättar hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om