Besvärande flaskhalsar uppstod, knutna till järnvägsnätet, och tidvis kunde inte företagets varuhyllor hålla jämna steg med kundernas köphunger.
I dag har logistiken ramlat på plats.
Men Ikeas beroendeställning till ett väl fungerande järnvägsnät är stort.
"Men lättare uppgifter finns det gott om", konstaterar han i bekymrat tonläge, och fortsätter:
"Att ge upp är ju inte vår specialitet, men vägen är lång och Bryssel har tydligen annat att syssla med."
Det mesta av godset upp till Haparanda transporteras redan i dag per järnväg, från de två stora småländska centrallagren i Älmhult och Torsvik.
Varje dag rullar minst ett långt tågset in i Haparanda - för att sista biten ta en sväng in i Torneå, där all lossning sker.
Efter lossning körs allt gods per lastbil sista biten till varuhuset.
Lastbilar nyttjas även i mindre grad över landet för långa transporter av växter och andra mind-re prylar.
- 40 procent av alla våra transporter i landet sker i dag på järnväg. Och vi jobbar hela tiden med mål att kunna öka den siffran, berättar hon.