Hövdingen fällde tall för banan

I går inledde landshövding Per-Ola Eriksson arbetet med nya Haparandabanan genom att fälla en tall vid Bredviken fem kilometer norr om Kalix.

Haparanda2006-09-16 00:00
-  Haparandabanan är lika historiskt viktig som en gång stambanan, malmbanan och tvärbanan till Haparanda var, säger landshövdingen.

Inför ett par hundra människor inklusive ett stort pressuppbåd startade bygget av den helt nya sträckningen av Haparandabanan. På plats fanns många representanter från Banverket, men också från Haparanda och Kalix kommuner med kommunalråden i spetsen.

Landshövdingen sade att med den nya Haparandabanan, en fullvärdig Botniabana och en Norrbotniabana kommer industrin i norr att ges nya möjligheter att nå världens marknader. Han sade också att Haparandabanan ingår i den EU-prioriterade NEW-korridoren (North West freight corridor). Det är en fraktkorridor som består av en kombination av sjö- och järnvägstransporter mellan flera kontinenter.

- Korridoren kommer att förbinda USA med Asien och Indien. Detta kommer att ske via hamnen i Narvik och sedan med malmbanan och Haparandabanan som länk mellan öst och väst.

Kommunalråden nöjda

Kalix kommunalråd Kenneth Sandberg, mp, och Haparandas Sven-Erik Bucht, s, gläds förstås över satsningen.

- Järnvägen är en förutsättning för att företagen ska kunna fortsätta expandera, men vi måste också få till Norrbotniabanan. Dessutom skapas många arbetstillfällen under byggtiden, säger Sandberg.

Trots den symboliska starten dröjer det till 2008 innan arbetet kommer igång på allvar.

Kostnaden för hela Haparandabanan mellan Boden och Haparanda beräknas till 2,9 miljarder kronor. Järnvägsbygget beräknas sysselsätta totalt 150-200 personer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om