Invigningen skedde på Sveriges östligaste järnvägsstation Haparanda där allmänheten bjöds på tårta, uppvisning i traktorbalett och pyroteknisk ljusshow. Tågturer till Kalix och till Haparandas tvillingstad Torneå på den finländska sidan om gränsen stod också på programmet.
Trafikverket uppger att med Haparandabanan skapas en viktig järnvägslänk mellan Sverige och Finland.
- Vi märker redan nu ett ökat intresse från företag som vill använda Haparandabanan för sina transporter, bland annat det finländska stålföretaget Outokumpu, säger Arnold Vonkavaara, chef för Trafikverkets region nord.
Byggnationerna har pågått från 2005 till 2012, ett projekt som kostat 3,5 miljarder kronor. Haparandabanan sträcker sig från Boden till Haparanda via Kalix. Den befintliga nästan tolv mil långa banan Boden-Kalix har rustats upp, medan den drygt fyra mil långa kustnära fortsättningen från Kalix till Haparanda är helt nybyggd. Projektet har i två olika omgångar fått EU-bidrag om sammanlagt cirka 4,4 miljoner euro.