En av Sveriges främsta om e-handel: "Våga testa"

Anton Johansson byggde sin första hemsida när han var åtta år gammal. Under tisdagsmorgonen föreläste han om e-handel på Luleå Science Park.

Ta steget. Anton Johansson föreläste om e-handel på Luleå Science Park och det blev en aha-upplevelse för många åhörare.

Ta steget. Anton Johansson föreläste om e-handel på Luleå Science Park och det blev en aha-upplevelse för många åhörare.

Foto: Josefin Wiklund

Handel2017-03-21 10:48

Entreprenör, konsult och styrelseledamot.

Anton Johansson, 28, sitter inte still i båten.

Redan som åttaåring byggde han sin första hemsida med annonser på.

20 år senare är han en av Sveriges främsta konsulter inom e-handel, är delägare i sex företag för snabb tillväxt och sitter i fyra styrelser.

Under tisdagsmorgonen föreläste han på Luleå Science Park om sitt specialområde – och gav en positiv skjuts för åhörarna in i framtiden.

– 26 procent av britterna handlade livsmedel via nätet i januari. I Sverige och framför allt i Luleå är det fortfarande ett ganska nytt begrepp med bara ett par aktörer, säger Anton Johansson.

– Framtidens handel kommer att handla mer om data, fortsätter han.

Han lyfte också exemplet med WhatsApp, som i dag har passerat vanliga sms med det dubbla. En liknande tjänst, som är mer utvecklad.

– De har 57 anställda och miljarder användare. Så såg det inte riktigt ut på Ericsson när de var med och utvecklade sms-tjänster. Allt blir mer och mer effektivt, säger Johansson.

Konsulten gav också tips till butikerna och handlarna som inte vågat ge sig ut på e-handelsmarknaden 2017.

– Våga testa dig fram. Om du konkurrerar med samma varor som finns på nätet bör du testa e-handel. Om du inte gör det ska din butik vara en upplevelse för kunderna, säger Anton Johansson och lyfte saluhallarna som ett exempel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!