Den amerikanska rea-dagen Black Friday får allt starkare fäste i Sverige.
På en av de större elbutikskedjorna i Skellefteå är förhoppningen att i dag sälja mer än under mellandagsrean, enligt Norran.
– Jag har aldrig sett så mycket annonser där man använder orden Black Friday i svensk dagspress som de senaste dagarna, säger Raoul Galli, doktor i socialantropologi med reklam som ett av sina forskningsområden, till TT och fortsätter:
– Vi brukar prata om pseudohändelser, skapade händelser, som gör att det blir massa snack om någonting. Det här är ett typexempel. Det är som att de gamla ekonomiska modellerna inte stämmer riktigt. Då söker väl handlarna lite desperat efter fenomen. Om många handlare går ihop och har rea samtidigt på en och samma dag blir det en större social sak.
Raoul Galli tar även upp det socialantropologiska begreppet invented traditions, skapade traditioner.
– Det går ganska fort för folk att glömma bort hur traditioner skapades, det är helt plötsligt en tradition. Det räcker med att titta på svenska, nationella högtider. De är oftast inte speciellt gamla, i alla fall inte i den formen vi har nu. (TT)