Black Friday – snart en högtid?

Mejl, riktad reklam på sociala medier och affischering.Är du en av alla som fallit för annonstrycket och rea-handlat under Black Friday?– I år känns det som att det exploderat, säger socialantropologen Raoul Galli.

Handel2016-11-25 11:00

Den amerikanska rea-dagen Black Friday får allt starkare fäste i Sverige.

På en av de större elbutikskedjorna i Skellefteå är förhoppningen att i dag sälja mer än under mellandagsrean, enligt Norran.

– Jag har aldrig sett så mycket annonser där man använder orden Black Friday i svensk dagspress som de senaste dagarna, säger Raoul Galli, doktor i socialantropologi med reklam som ett av sina forskningsområden, till TT och fortsätter:

– Vi brukar prata om pseudohändelser, skapade händelser, som gör att det blir massa snack om någonting. Det här är ett typexempel. Det är som att de gamla ekonomiska modellerna inte stämmer riktigt. Då söker väl handlarna lite desperat efter fenomen. Om många handlare går ihop och har rea samtidigt på en och samma dag blir det en större social sak.

Raoul Galli tar även upp det socialantropologiska begreppet invented traditions, skapade traditioner.

– Det går ganska fort för folk att glömma bort hur traditioner skapades, det är helt plötsligt en tradition. Det räcker med att titta på svenska, nationella högtider. De är oftast inte speciellt gamla, i alla fall inte i den formen vi har nu. (TT)

Fakta: Black Friday

Rea-festen Black Friday kommer från USA, där den infaller den fjärde fredagen i november, dagen efter den stora nationella helgdagen thanksgiving. Eftersom fredagen är klämdag passar många på att handla när detaljhandeln har stora reor och butikerna håller öppet extra länge.

Black Friday ses som starten på julhandeln. Namnet sägs syfta på detaljhandelns förhoppningar om att gå från rött (förlust) till svart (vinst) i räkenskaperna.

I Sverige har fenomenet slagit igenom de senaste åren, först i e-handeln och sedan även i fysiska butiker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om