Väg 664 mellan Hällan och Nystrand är en av de mest högprioriterade riskområdena i Norr- och Västerbotten. PT har tidigare berättat om vägsträckan på 1,4 kilometer som riskerar att rasa ner i Piteälven. Tanken var att en ny väg skulle påbörjas i vår, men så blir inte fallet.
– Det har blivit lite fördröjt på grund av inkomna synpunkter efter utställelse. Det handlar om direkt berörda som vi har diskuterat bullerskydd och sådana saker med, men det är löst nu, säger Johanna Lindeström, projektledare på Trafikverket.
"Då kan det ta tid"
Den nya planen är nu skickad till Borlänge får planprövning, samtidigt som Johanna Lindeström förhandlar med entreprenörer. När bygget påbörjas avgörs i sommar.
– Om den nya planen vinner laga kraft så startat vi till hösten. Men kommer det in några överklaganden så går det till regeringen, och då kan det ta tid.
Trafikverket har mätutrustning i slänten som mäter rörelser och sänder larm med jämna mellanrum.
Har rasrisken ökat sedan hösten?
– Nej, inte ökat. Men det rör ju på sig kontinuerligt, och vi kommer absolut gå vidare med det här. Vi har ju koll på rörelser i slänten.
"Ska gå att köra på"
Skulle den nya planen överklagas och vägbygget skjutas upp ytterligare finns det risk för att Trafikverket måste stänga vägen.
– Det är mest kritiskt på våren, när vårfloden kommer. Nu har det ju gått bra den här våren. Det har rört på sig, men det har klarat sig. Nästa vår är det inte säkert att den klarar sig, säger Johanna Lindeström.
Om planen vinner laga kraft i sommar är vårfloden inget större problem.
– Då räknar jag med att vi har en nydragning som går att köra på nästa vår. Den kommer inte vara klar då, men den ska gå att köra på så att vi kan ta bort den gamla vägen.