Stort intresse för tågtest

Det var fullsatt i Margareta-salen när Lars-Åke Tjernström berättade om den planerade tågtestbanan mellan Skellefteå och Arvidsjaur.– Ärendet är nu hos regeringen som jag ska träffa 19 augusti. Det som behövs är att få loss 75 miljoner för att starta projekteringen, säger han.

”Navet blir här. Det är här det kommer att bli året runt-personal”, säger Lars-Åke Tjernström till Glommersträskarna, varav många myntade sin optimism inför projektet.

”Navet blir här. Det är här det kommer att bli året runt-personal”, säger Lars-Åke Tjernström till Glommersträskarna, varav många myntade sin optimism inför projektet.

Foto: Malin Johansson

GLOMMERSTRÄSK2015-08-04 13:32

Kontrakt med de tre största tågtillverkarna finns redan och Lars-Åke Tjernström har jobbat hårt med projektet i två år.

– Det är mycket med det politiska systemet, både regionalt och lokalt. Och bygden, att se till er som lever här. Det är mycket som ska ordnas och vi ska göra det här så noggrant som möjligt. Ni som lever här ska ha stort inflytande över järnvägen, säger han.

”Det finns pengar”

Det är stora siffror som visas upp på presentationen, men Lars-Åke Tjernström är positiv.

– Det finns pengar för vettiga investeringar. Det gäller bara att få fram bevisen för det, och det är vad vi håller på med och har kommit långt med. Senast i december i år ska den nationella finansieringen vara klar. Våren 2016 vill vi sätta spaden i jorden. Det är ett tufft schema, men det är egentligen satt på grund av efterfrågan från våra kunder.

Testa i kallt klimat

Det här var tredje gången Lars-Åke Tjernström besökte byn för att berätta om projektet, men kört genom Glommersträsk har han gjort betydligt fler gånger än så.

– Det var på väg från Arjeplog till Skellefteå som jag kom på den här idén vintern 2013. Jag hörde på radion om tågen som inte fungerade, samtidigt som jag mötte flera testbilar längs vägen. Så varför inte testa tågen här, undrar han.

Inga testmöjligheter

Han kontaktade näringslivskontoret i Skellefteå och fick klartecken, och därefter åkte han runt till olika tågtillverkare i Europa.

– Jag frågade varför deras tåg inte fungerar på vintern, och det är en fråga jag fortfarande inte riktigt fått något svar på, men en del är att de inte har möjlighet att testa kallt klimat eller att köra snabbt på långa sträckor. Det finns testanläggningar i Tjeckien och Tyskland, men där går det inte att testa vinterfunktioner ordentligt.

– Det finns regler kring tågkörning och 70 centimeter lössnö i fem kilometer ska tåg klara i dag, men det går inte att testa någonstans, säger Lars-Åke Tjernström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om