Den nedlagda tvärbanan mellan Arvidsjaur och Jörn var verksam mellan 1 december 1928 och 27 maj 1990. Efter 25 år av inaktivitet är den idag åter upplogad. Hittills har tågtestprojektet kostat 12 miljoner, men med en förväntad slutinvestering på 1,6 miljarder finns mycket att vänta. Just nu är en miljökonsekvensbeskrivning (MKB) det som är på gång. Men en MKB låter inte helt enkelt. Det finns två olika sorter, och beroende på vilken Rail Test Nordic ska göra har stor inverkan på tidsperspektivet.
– Det finns en enklare variant och då kan vi räkna med att det tar sex månader, vilket är snabbt för ett sånt här stort projekt, men blir det den längre varianten får vi räkna ett och ett halvt år istället, berättar han.
På onsdagen träffade Lars-Åke Tjernström sex av företagarna i Glommersträsk för att över en lunch berätta om projektet och svara på frågor. Även om det är ett stort projekt föll fokus även på de små frågorna, om vad som händer med skidspår, skoterleder och hur markägare ska kunna ta sig till sina skiften.
– Det finns många små frågor som inte är lösta, och om det måste vi ju ha en dialog, svarar Lars-Åke Tjernström.
Ove Granlund, Företagarna, undrar vad de lokalt kan hjälpa till med och Tjernström tar upp ett förslag om att bilda referensgrupper för Jörn, Glommersträsk och Arvidsjaur. Även Abborrträsk kan bli aktuellt. Tanken är att referensgrupperna informeras löpande och sedan kan återkomma med respons, både med egna reflektioner men också frågor från andra i bygden.
Lars-Åke Tjernström konstaterade att det finns de som är emot.
– Det handlar om att vända en attityd. Det är en jäkla skillnad på att ha en järnväg som passerar byn och att ha en industri.
– Med en lokal anknytning blir det så mycket enklare och företagare har ofta stort inflytande. Referensgrupperna får hålla öppna möten där den som vill får komma, berättar Tjernström och förslaget möter inga protester, snarare tvärtom.
– Det låter vettigt, säger Ove Granlund.
Peter Edström, GK Door, undrar vad som kommer att hända i Glommersträsk, om den omtalade klimathallen kommer att placeras i byn, i Jörn eller i Arvidsjaur.
– I Arvidsjaur ryms inte det här. Klimathallen blir i Jörn då Norrtåg och SJ vill hyra in sig, men här i Glommersträsk blir det en stor verkstad! Den blir 250 meter lång och ska ha tre–fyra portar, berättar Tjernström.
Även om pengarna tagit slut har Lars-Åke Tjernström stor tilltro att det kommer att ordna sig. Närmsta tiden finns möten med bland annat Näringsdepartementet, landshövdingar och Tillväxtverket inbokade.
– Det finns ingen som ser en broms. Det här är ju en fråga om samhällsutveckling. Hittills har det gått snabbare än vad det är tänkt, och varför ska det inte fortsätta så? avslutar han.