Garantibråk om robotgräsklippare avgjort

Pitebon köpte via Blocket en robotgräsklippare av märket Stiga från ett företag i Stockholm. Men när gräsklipparen började krångla blev det snabbt en fnurra på tråden mellan parterna, som slutade med anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.

9 september 2016 22:42

Företaget krävde att Pitebon på egen bekostnad skulle skicka den trasiga klipparen till dem för att få den reparerad på garantin. Efter lite dividerande kom parterna överens om att företaget skulle skicka upp de delar som gått sönder och några reservdelar som kompensation.

Men problemen forsatte, och till sist såg sig Pitebon nödsakad att fixa delar som fattades på egen hand. Han fick också hjälp av en bekant att uppdatera klipparens programvara. I och med detta anser företaget att han modifierat klipparen så mycket att garantin inte längre gäller, och de därmed inte längre har skyldighet att hjälpa honom. .

Orimligt, tyckte Pitebon, som vände sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få köpet hävt.

ARN konstaterar att företagets krav att Pitebon skulle betala frakten för att få klipparen reparerad är i strid med konsumentköpslagen. Men felet på gräsklipparen, vars prislapp var drygt 13 000 kronor, är inte så allvarligt att Pitebon har rätt att helt häva köpet. Däremot bör han få ett prisavdrag på 5 000 kronor som kompensation för de kostnader han haft för att reparera den.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!