Filmen som postats på sociala medier av en kvinna används nu som bevismaterial i den rättegång som ska avhandlas mot henne, i Gällivare tingsrätt, i veckan.
Rendrivningen ska ha inträffat efter Edeforsvägen i närheten av Litnok, i Gällivare kommun, under förra året.
Kvinnan, som är skriven i en kommun i Norrbotten men inte svensk medborgare, har erkänt att hon kört bilen och att det är hon som spelat in filmen, det för att visa renar för sina släktingar som inte sett renar förr. Men hon nekar till brott. Kvinnan säger även att hon inte visste att hennes bilkörning skulle skada renarna och att hon är ledsen att hon spelade in det.
I förhör berättar kvinnan att hon var på väg till Jokkmokk och att hon stött på renarna på vägen. När hon insåg att de inte skulle flytta på sig ska kvinnan ha kört mot renarna för att ta sig fram.
Enligt kvinnan ska hon enbart ha kört bilen på tvåans växel och därför inte haft hög fart när hon drev renarna framför sig.
Åklagaren har vänt sig till Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, för att få ett utlåtande på hur renarna kan ha påverkats av drivningen. Myndigheten anser att det finns en försvårande del i att renarna inte har haft möjlighet att vika av från vägen på grund av snövallarna som funnits på båda sidor om vägbanan.
"Det vill säga, om renarna, trots att de springer fort, eller på gränsen av sin kapacitet, ändå inte kommer undan ett förföljande hot så kan stressen upplevas som mycket stark och djuren kan uppleva skräck, frustration, ångest och lidande till följd av situationen", skriver myndigheten.
Åklagare Sara Berlin Modig menar att det finns åtminstone ett liknande ärende som lett till fällande dom.
– Här kommer snarare frågan handla om hur långt kvinnan har kört och hur fort renarna sprungit, säger hon.
Kvinnans advokat, Håkan Lundström, menar å sin sida, att situationen inte är sådan att man behöver döma ut till ansvar.
Även han är medveten om det tidigare liknande ärendet som ledde fram till en fällande dom.
– I det fallet låg föraren under en längre tid bakom renarna och tutade och stressade dem. I det fallet körde man fortare och längre. De flesta som kört bil här uppe har hamnat i liknande situationer och jag tycker inte det är så pass allvarligt att man ska utdöma ansvar, säger han.