Den 100 mil långa järnvägen mellan Gällivare och Mora är inte elektrifierad utan trafikeras i dag av diesellok. I samband med Almedalsveckan i Visby hölls dock ett seminarium där Inlandsbanan AB:s vision om att satsa på vätgasdrivna tåg lyftes, vilket medieplattformen Miljö & utveckling rapporterade om.
Vid seminariet medverkade bland andra Rob Whyte, vd i Norden för tågtillverkaren Alstom, som sedan förra året har vätgasdrivna tåg för persontrafik i drift i Tyskland.
Lösningen bestod i att konvertera ett befintligt passagerartåg från eldrift med kontaktledning till vätgasdrift.
– Att bygga om befintliga lok är en bra lösning för Sverige. Det är mycket enklare än att introducera nya lok som ska klara vintern, sade Rob Whyte till Miljö & utveckling.
Driften sköts av vätgastankar tillsammans ett batteri som fungerar som korttidslager. Efter järnvägen finns tankstationer med vätgas.
Tågen tar 300 passagerare och har en maxhastighet på 140 kilometer i timmen. En tankning räcker 800 kilometer.
Rob Whyte ansåg att den svenska marknaden var i minsta laget och att ett samarbete med Norge kunde vara en väg framåt.
– Det tar tid och energi att utveckla en lösning för en specifik marknad. Att göra enstaka försökståg är svårt att motivera, kostnaden är för hög, sade Whyte till Miljö & utveckling.
– Utmaningen ligger i vätgasförsörjningen, att hitta ett fungerande distributionssystem. Och om vätgasen ska vara attraktiv måste den vara fossilfri, sade Per Bondemark, Näringslivets transportråd, till Miljö & utveckling.