Tågolyckan inträffade vid 17.20-tiden och enligt polisen är det 16 av 24 vagnar som har spårat ur.
- Lokföraren var ensam på tåget och klarade sig helskinnad, säger Peter Edin, länsvakthavande polisbefäl.
Vagnarna var märkta med "farligt gods" och har använts för att transportera kreosotolja.
- Men enligt räddningstjänsten var cisternerna tomma så det ska inte finnas någon risk för människa och miljö, säger Peter Edin.
Olycksplatsen ligger ute i skogen så räddningstjänsten tog sig dit med hjälp av bandvagnar.
Trafikverket meddelar att cirka 350 meter spår är skadat och att vagnarna måste bärgas innan tågtrafiken mellan Kiruna och Boden kan återupptas.
- Trafiken kommer garanterat att stå still under hela söndagen och kanske i flera dygn, säger Lennart Helsing, presskommunikatör på Trafikverket.
Det är fram för allt platsens otillgänglighet som försvårar bärgningsarbetet.
- Att laga 350 meter räls är inte hela världen men vi måste eventuellt bygga en särskild väg för att få hit bärgningsfordonen, säger Lennart Helsing.
Ett av SJ:s nattåg mellan Narvik och Stockholm har fastnat strax norr om Gällivare till följd av olyckan.
- 350 resenärer är drabbade. En del körs med bussar till Boden och Luleå i kväll men de flesta har valt att stanna kvar och sova på tåget under natten. I morgon kommer de att köras med buss till Boden och därifrån åka tåg söderut, säger Mårten Dunér, presstalesman på SJ.
Enligt uppgift skedde urspårningen vid en så kallad solkurva där rälsen blivit skev på grund av värme.
- Rälsen har en förmåga att expandera i värmen men det är upp till Transportstyrelsen att utreda om det var det som orsakade olyckan, säger Peter Edin.