â Vi sĂ€ljer en arktisk livsstil och en del i det Ă€r hĂ„llbara, nĂ€rproducerade produkter frĂ„n kreatörer med hjĂ€rtat norr om polcirkeln, sĂ€ger Emma Ebermark, grundare av Love from Lapland.
I fem Är har webbshopen Lovefromlapland.se lyft kreatörer med hjÀrtat norr om polcirkeln och gjort arktisk design tillgÀnglig för kunder i hela Sverige. Pandemin stÀllde verksamheten mot vÀggen med förlorad försÀljning i de fysiska butikerna. Tack vare ett investeringsstöd frÄn region Norrbotten fick familjeföretaget möjlighet att stÀlla om verksamheten genom att ta sats mot nya marknader och satsa helhjÀrtat pÄ digital handel. Nu Àr webbshoppen översatt till engelska och fÄtt ett ansiktslyft för att vÀlkomna besökare frÄn hela vÀrlden.
Paret Emma Ebermark och Mikael Nilsson, med bakgrund i design och naturvÄrd, brinner för hÄllbarhet och den arktiska livsstilen. Livet pÄ gÄrden hemma i byn Nilivaara kantas av friluftsliv, ett smÄskaligt lantbruk och ett digitalt entreprenörskap och efter fem utmanande Är för att nÄ lönsamhet i bolaget sÄ rullar Àntligen tÄget snabbare i rÀtt riktning. Under Love from Laplands digitala tak ryms friluftsvaror, heminredning och accessoarer frÄn vÀlkÀnda varumÀrken i norr sÄsom Kero, Lemmelkaffe, Care of Gerd och StoorstÄlka samt ett flertal mindre konstnÀrer och hantverkare frÄn bÄde Sverige och Finland.
â Det har varit en omtumlande resa med mĂ„nga timmar framför skĂ€rmen för att nĂ„ ut med det unika som vĂ„r arktiska region har att erbjuda. Det som har hĂ„llit lĂ„gan uppe under hela vĂ€gen Ă€r det fantastiska samarbete med vĂ„ra kreatörer hĂ€r uppe i norr som vi har förmĂ„nen att samarbeta med, sĂ€ger Emma Ebermark.
Nu stÄr julhandeln för dörren och precis som tidigare Är Àr intresset frÄn svenska kunder stort och i den gamla ladan pÄ gÄrden Àr det en sjudande aktivitet. Ordrar frÄn lÀnder bÄde nÀr och fjÀrran trillar in.
Emma Ebermark och Mikael Nilsson berÀttar om hur de skulle vilja att de kommande Ären ser ut.
â NĂ€sta steg Ă€r ett spĂ€nnande projekt dĂ€r vi knyter verksamheten tightare till besöksnĂ€ringen. Det fantastiska arbete som görs för att lyfta Swedish Lapland som destination har varit vĂ€ldigt viktigt för vĂ„r framgĂ„ng och nu vill vi ta ett ytterligare steg nĂ€rmare den nĂ€ringen genom tekniska lösningar som flyttar kreatörernas verksamhet nĂ€rmare den internationella besökaren, sĂ€ger Emma Ebermark.