Drömbil för miljövänner

165 kilometer i timmen på tyska autobahn, ljudlöst och helt utan avgaser. Honda FCX Clarity är världens första serietillverkade bränslecellbil som bara släpper ut vattenånga ur avgasröret. En drömbil för både miljövänner och bilentusiaster. Men än går den inte att köpa.

Nästan full pott i slutbetyget för Honda FCX Clarity - självklart för en ljudlös bil helt utan avgaser och med överraskande bra prestanda. Det finns egentligen bara ett fel - den går ännu inte att köpa.

Nästan full pott i slutbetyget för Honda FCX Clarity - självklart för en ljudlös bil helt utan avgaser och med överraskande bra prestanda. Det finns egentligen bara ett fel - den går ännu inte att köpa.

Foto: Stefan Warter

Frankfurt2009-10-22 06:00
Bilen som går från klarhet till klarhet, skulle man kanske kunna säga om Honda FCX Clarity. För det är just vad namnet betyder. Klarhet.
Däremot är det väl inte helt glasklart vad som krävs för att en bil ska kunna anses vara serietillverkad. I Europa finns just nu bara två exemplar av Honda FCX Clarity (i Frankfurt), i USA rullar 13 exemplar och i Japan ett 20-tal. Exakt hur många får jag inga riktigt klara besked om av utvecklingschefen Sachito Fujimoto. Och hur mycket pengar du än är beredd att betala kan du inte köpa en Clarity. Honda vill nämligen ha fullständig kontroll över bilarna, så de kan bara hyras. Och bara av väl utvalda kunder.
Ljudlöst
Att framtidens bilar kommer att drivas av elmotorer tycks all expertis vara överens om. De flesta är också överens om att den bästa lösningen för att förse motorerna med ström är att bilarna utrustas med egna elverk. Och det är precis så en bränslecell fungerar - som ett elverk. Den omvandlar kemisk energi till elektrisk energi.
Energibäraren är vätgas som efter att ha passerat bilens bränsleceller pyser ut genom avgasröret som rent vatten.
Att köra Honda FCX Clarity är helt odramatiskt. Fast lite hisnande känns det förstås när bilen sticker iväg helt ljudlöst och utan att man behöver några växlar. Till skillnad från en konventionell motor ger en elmotor maximal kraft redan från första sekunden. Att hänga med i det höga tempot på tyska autobahn är inga problem. Och 46 mil lovar färddatorn att bilen ska kunna köras innan nästa tankning.
Det låter ju bra men dessvärre är det i dag långt mer än 46 mil mellan de mackar som säljer vätgas. Här krävs gigantiska investeringar för att bygga ett distributionsnät vilket i sin tur kräver att både politiker och oljebolag är med på tåget.
Tryck och kyla
Honda FCX Clarity är ungefär lika stor som en VW Passat men är i den här versionen bara fyrsitsig. Mittplatsen bak äts upp av den stora kardantunneln. Men tunneln rymmer ingen kardanaxel (bilen är framhjulsdriven), där döljer sig i stället den så kallade stacken med bränsleceller. Under baksätet sitter batterierna och bakom ryggstödet återfinns tanken, som rymmer 171 liter komprimerad vätgas vid 350 bars tryck och ungefär 260 (!) minusgrader. Men både bränsleceller och batterier har krympt dramatiskt på bara några år och med högre tryck kan mer bränsle lagras i mindre tankar. Så det är bara en tidsfråga innan en bränslecellsbil kan göras lika rymlig och praktisk som en konventionell bil.
Det kommer däremot att ta många år att bygga upp distributionsnätet och att få igång en så pass storskalig biltillverkning att priserna blir konkurrensdugliga. Men den som väntar på något gott.

Bildtext 1-4: Nästan full pott i slutbetyget för Honda FCX Clarity - självklart för en ljudlös bil helt utan avgaser och med överraskande bra prestanda. Det finns egentligen bara ett fel - den går ännu inte att köpa.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 5: Utseendemässigt är det främst bakpartiet som skiljer FCX Clarity från andra bilar. Bränsletanken är så pass skrymmande att man byggt på bagageutrymmet för att ge plats åt några resväskor.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 6: Förarplatsen ser i stort sett ut som i en vanlig bil men det finns ingen växelspak och mätartavlorna kan till en början te sig lite förvirrande.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 7: Startknappen längst ner, i mitten knappen till parkeringsbromsen och överst ett litet reglage för att välja om bilen ska gå framåt eller bakåt. Någon växelspak finns inte.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 8: 80 kilometer kvar att köra, (innehållet i tanken visas i den blå solfjädern t h) och batteriet får nästan maximal laddning (gröna solfjädern t v). Pricken i mitten skiftar färg under färd för att visa hur energieffektivt du kör. Den stora yttre mätaren visar momentant hur många watt bilen förbrukar under körning.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 9: Försök inte skruva på egen hand i det här motorrummet - det finns inte en pryl som påminner om en konventionell motor.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 10: Väte under 350 bars tryck står det på pumpen vid Agip-macken utanför Frankfurt. Och det gäller att passa fingrarna. Bränslet håller en temperatur på cirka 260 minusgrader.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 11-12: Honda Clarity tankas med väte under 350 bars tryck.
Foto: Stefan Warter
Bildtext 13: Sachito Fujimoto leder Hondas utveckling av bränslecellbilar och påstås kunna mer i ämnet än någon annan.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 14: Saab 9-5 2,0t Biopower
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 15: VW Passat Eco fuel
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 16: Volvo S40 Drive
Foto: Rolf Gildenlöw
//bilder:12
FAKTA Honda FCX Clarity 46
ALLMÄNT: 10 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 625
Max släpvagnsvikt (kg) 1 800
Drivning Fram
Växlar Fram/back
Cylindrar/volym (cm3) inga (288 volts synkron elmotor)
Maxlast (kg) 400
PRESTANDA: 10 av 10 poäng
Effekt (hk) 134
Vridmoment (Nm/varv) 256/0
CO2 (g/km) 0
0-100 km/t på (sek) 10,0
Vändcirkel (m) 10,8
KOMFORT: 10 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Nej
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 370
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) Ej till salu - kan bara leasas
Skatt (kr) Ej fastställt
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,28 (omräknat till diesel)
Serviceintervaller (mil/år) Ej fastställt
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) Ej fastställt
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) Ej fastställt
Strålkastarglas/insats (kr) Ej fastställt
PLUS
Helt fri från avgaser. Suverän prestanda.
MINUS
Går ännu inte att köpa. Oändligt långt mellan tankställena.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Saab 9-5 2,0t Biopower
258 900 kronor.
Mest miljöbil för pengarna. Men både bilen och etanolen är på utdöende.
VW Passat Eco fuel
306 500 kronor.
Gas/bensin. Med rätt gas (ej fossil) i tanken är det här dagens bästa miljöval.
Volvo S40 Drive
222 900 kronor.
Diesel som är så snål att den klassas som miljöbil. Trång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om