Med massiva marknadsföringskampanjer och mejlkorgar som bombarderades med erbjudanden var det få som kunde undgå butikernas rea under förra veckan. Och många valde också att handla.
Var tredje svensk köpte något under Black Friday-rean. Totalt uppskattar svenskarna att man handlade för drygt fem miljarder kronor fredagen den 24 november, en ökning med 46 procent jämfört med i fjol. Det visar en undersökning från Postnord.
– Alla trodde att det skulle bli rekord, men att det skulle bli så här högt tryck tror jag ingen kunnat drömma om, säger Carin Blom, chefsanalytiker på Postnord.
Var sjätte person som handlade under Black Friday uppger att de handlade åt sig själva. Var tionde handlade enbart julklappar. En av fyra handlade både julklappar och saker till sig själv.
– Det har blivit en dag som har fått fäste på riktigt och en dag som konsumenter väntar in. Jag tror att det är ett tillfälle då många passar på att köpa saker de funderat på länge, säger Carin Blom.
Postnord hanterade 719 000 paket under den gångna helgen, en ökning med 51 procent jämfört med förra året, och fler än de prognoser som e-handelsföretagen lämnat.
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo och 1 475 personer i åldrarna 18–79 år deltog. (TT)