Rusning efter elcyklar

Försäljningen av elcyklar kommer att fördubblas i år, spår branschen. Samtidigt väntar 15 500 bidragsansökningar till elfordon på handläggning.

STOCKHOLM 20150327 
En kvinna med en elcykel. Elcyklar står inför sitt genombrott enligt branschen, men än så länge är andelen av den totala cykelförsäljningen försvinnande liten.
Foto: Anders Wiklund / TT / kod 10140

STOCKHOLM 20150327 En kvinna med en elcykel. Elcyklar står inför sitt genombrott enligt branschen, men än så länge är andelen av den totala cykelförsäljningen försvinnande liten. Foto: Anders Wiklund / TT / kod 10140

Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Ekonomi2018-04-08 16:00

– Vi har inte systemstödet på plats för att behandla ansökningar ännu. Utbetalningarna kommer i slutet på april eller början på maj, säger Tomas Hallqvist, enhetschef för miljöbidrag på Naturvårdsverket.

Sedan den första februari har det varit möjligt att ansöka om bidrag till eldrivna cyklar, mopeder, motorcyklar och fordon som kan användas av personer med fysisk funktionsnedsättning.

Exakt hur många ansökningar som kommit in för just elcyklar och vad det totala beloppet uppgår till kan Naturvårdverket inte säga med hänvisning till den pågående utvecklingen av systemstödet.

– Men den absoluta lejonparten av ansökningarna gäller elcyklar, säger Hallqvist.

Bidraget är på 25 procent av priset på fordonet, dock maximalt 10 000 kronor och inköpet ska ha gjorts efter den 20 september 2017.

Om alla 15 500 ansökningarna avser maxbeloppet innebär det att det totalt finns ansökningar för 155 miljoner kronor som väntar. För 2018 är 350 miljoner kronor avsatta för utbetalning av elfordonsbidrag och det betalas ut så länge det finns pengar kvar.

Samtidigt fortsätter elcykelförsäljningen upp. Enligt branschföreningen Svensk Cykling såldes 67 500 elcyklar mellan september 2016 och augusti 2017. Ett år innan var motsvarande siffra 45 000.

Nu bedömer branschen att ökningen fortsätter och att det under innevarande period säljs mellan 120 000 och 150 000 elcyklar. Ett skäl till ökningen bedöms vara bidraget. Men det finns fler orsaker.

– Det är en ketchupeffekt på försäljningen, nu ser man sina kompisar och grannar ha en och då funderar man på att köpa en själv, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling.

Enligt en Sifo-undersökning från Svensk Cykling kan 38 procent av svenskarna tänka sig att köpa en elcykel. (TT)

Så cyklas det i Sverige på sommaren

28 procent cykelpendlar varje vecka.

22 procent cykelpendlar minst tre dagar i veckan.

21 procent cykelpendlar i Stockholmsområdet varje vecka.

23 procent cykelpendlar i Göteborgsområdet varje vecka.

44 procent cykelpendlar i Malmöområdet varje vecka. (Förklaring till den högre siffran jämfört med Stockholm och Göteborg saknas.)

33 procent cyklar för träning och motion varje vecka.

Sifo-undersökningen gjordes 13 till 16 oktober 2017. 1 190 personer deltog.

Källa: Svensk Cykling

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om