Reastopp ska gynna konsumenten

Färre reor ska stärka handeln och hjälpa konsumenten.– Reabegreppet har missbrukats rejält och har devalverats som begrepp, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil.

Färre reor ska stärka handeln och hjälpa konsumenterna, hoppas Svensk Handel.

Färre reor ska stärka handeln och hjälpa konsumenterna, hoppas Svensk Handel.

Foto: Maria Johansson

Ekonomi2016-02-18 14:52

Ständiga reor gynnar varken företagen eller konsumenten. För att komma tillrätta med problemet har branschorganisationen Svensk Handel gått ut med en rekommendation att begreppet rea bör användas högst fyra gånger per år. Något som Konsumentombudsmannen och Konsumentverket ställer sig positiva till eftersom även de anser att begreppet rea har missbrukats och nu vilseleder konsumenterna. De anser bland annat att rean inte sker under en begränsad tid och att prissänkningen inte alltid är tillräcklig.

Riktig rea är bra

– Riktig rea är bra men falsk rea är inte bra. Konsumenter ska inte luras av fuskrea. De ska kunna lita på reabegreppet som är lagreglerat, säger Cecilia Tisell, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Mikael Sandström vill inte gå så långt som att säga att butikerna medvetet lurar konsumenterna, men vill att det ska vara en tydlig skillnad mellan en priskampanj och ett rejält sänkt pris för konsumenten.

– Om man använder begreppet rea för varje liten prissänkning så förlorar den sin innebörd, säger han.

Bättre lönsamhet

Men det finns fler anledningar än konsumentvägledning bakom Svensk Handels rekommendation. Enligt Sandström pressar butikerna varandra att sätta röda prislappar, vilket slår hårt mot mindre företag. Och på sikt pressar det ner lönsamheten för branschen i sin helhet som haft sjunkande bruttovinster under flera år.

Enligt Sandström ökade importpriserna med 15 procent under förra året, medan konsumentpriserna endast ökade med en procent. Och eftersom branschen inte har vidarebefordrat prisökningarna till konsumenterna har de i stället känt sig tvingade till ständiga priskampanjer.

– De känner sig tvingade genom att trycket från andra företag har varit stort. De pressar varandra att ha rabatter. (TT)

Detta gäller vid rea

Reavarorna måste ingå i butikens ordinarie sortiment. Att ta in tillfälliga partier för att realisera är inte tillåtet då konsumenten måste kunna jämföra ordinariepris mot reapris.

Butiken får inte höja priset innan rean för att sedan sänka det igen och kalla det rea.

En produkt ska finnas i ett så pass stort antal att det räcker under kampanjperioden.

Priserna ska vara rejält nedsatta.

Källa: Konsumentombudsmannen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om