Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Svenska Flygbranschen säger till TT strax före mötet att en positionsförflyttning från piloterna krävs för att komma överens.
– Förhandling handlar om ett givande och tagande, och vi kan konstatera att vi har fått ge en hel del i alla andra förhandlingar hittills, säger Dahl.
Sa nej i går
I går avvisade pilotfacket medlarnas bud. Svenska flygbranschen uppfattar det som att piloterna står kvar vid sina ursprungskrav med samlade kostnadsökningar på "i runda slängar tio procent". Men den uträkningen stämmer inte, enligt facket.
– Vi kräver 3,5 procent i ökade löner, och utöver det kräver vi tydlighet, ordning och reda i avtalen. SAS ska inte kunna tolka dem till sin fördel av kommersiella skäl. Dessutom kräver vi att det ska vara samma lönesystem för nyanställda SAS-piloter som för dem som varit anställda en längre tid, sa Svensk Pilotförenings vice ordförande Wilhelm Tersmeden till TT i går.
"Dråpslag"
Mattias Dahl är bekymrad över vad en strejk skulle kunna innebära:
– Vi pratar om en bransch och ett bolag som var i konkurs för några år sedan, och man har precis lyckats kravla sig upp ur det och har med nöd och näppe lite svarta siffror här och där. Att då gå ut med en stor strejk är ett dråpslag.
I Norge har SAS enats om ett nytt avtal med de norska pilotförbunden NSF och SAS Norge Pilotföreningen (SNF). Avtalet, som gäller från den 1 april och är giltigt i ett år, innebär att samtliga SAS-flyg till och från Norge kommer att gå som planerat, uppger SAS i ett pressmeddelande. (TT)