– Vi har i dag inlett en upphandlingsprocess för att säkerställa att vi får trafik på plats på alla de här fem orterna, säger Lena Erixon på en presskonferens.
För linjerna till och från Arvidsjaur och Gällivare, som Nextjet flugit på kommersiella grunder trots att det råder trafikplikt, hoppas Trafikverkets generaldirektör Lena Erixon att trafik ska kunna komma igång 15 september. Taxi, buss eller andra kommunikationer kan sättas in snabbt under tiden på de orterna, förklarar hon på en presskonferens.
Bland annat har SJ utlovat extravagnar på nattågen till Gällivare.
För Vilhelmina, Hemavan och Lycksele, där flygningarna skett enligt regelverket för trafikplikten, räknar Erixon med att kunna direktupphandla för att få trafik ”väldigt snabbt” på plats, berättar hon vid en pressträff tillsammans med infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Det handlar då om ett så kallat nödförfarande, enligt Lena Erixon, som gör det juridiskt sett möjligt att snabbt få igång ersättningstrafik under en sjumånadersperiod. Under denna period kommer en mer långsiktig upphandling att kunna genomföras.
För Gällivare och Arvidsjaur måste myndigheten följa EU:s upphandlingsregler, vilket gör att det tar längre tid.
Erixon meddelar samtidigt att Trafikverket har hävt avtalet med konkursboet till Nextjet.
Vissa, bland annat pilotfacket, har tyckt att villkoren för att driva de berörda flyglinjerna har varit för tuffa från statens sida.
– Men det är inte vi som bestämmer priset, säger Lena Erixon.
Upphandlingarna sker i konkurrens.
– Vi hoppas att de nu lägger realistiska bud, säger Erixon och tillägger att det funnits tendenser där flygbolag lagt bud som de inte klarat av att följa.
Hon påminner även om att Nextjet, vars tillstånd tillfälligt drogs hösten 2017, nyligen tilldelades vite för att de inte levde upp till avtalsvillkoren för trafiken.
– De har inte riktigt kunnat leva upp till de krav vi har haft i trafikplikten.
Lena Erixon tror att det finns flygbolag som vill flyga på de berörda sträckorna.
– Ja, vi hoppas att det ska finnas det, säger hon.
Men hon konstaterar samtidigt att de större flygbolagen tidigare inte visat något större intresse, vilket hon hoppas att det kan bli ändring på.
På frågan om Trafikverket hade kunnat agera annorlunda för att förhindra att den här situationen uppstått, säger hon:
– Jag vet inte om vi hade kunnat förhindra det, säger Erixon men nämner att myndigheten skärpt kraven på flygbolagen och även börjat bötfälla dem när de brutit mot trafikavtalet.
Arvidsjaurs kommunalråd Lotta Åman (S) konstaterar att situationen ställer till problem för kommunen:
– Det är trist för besöksnäringen och för näringslivet, men också för de medborgare som vill ta sig till och från destinationer, säger hon.
– Jag kan också tycka att EU-reglerna måste vara lite mer musikaliska. När sådana här saker händer måste man kunna förändra regelverket så att man fort får upp flygplanen i luften igen.
Hon är ändå optimistisk, och känner stöd från regeringen och Trafikverket.
– Jag har varit i kontakt med infrastrukturministern och känner att han tar det här på yttersta allvar. De gör det de kan. (TT)