Positiv prognos för småföretag i Norrbotten

En ny undersökning på uppdrag av Almi visar att en majoritet av bankkontorscheferna i landet tror på en stark konjunkturutveckling.

Fredric Genberg, Almi berättar om en positiv förväntan för småföretagare, enligt en undersökning med Sveriges bankchefer. (Arkivbild)

Fredric Genberg, Almi berättar om en positiv förväntan för småföretagare, enligt en undersökning med Sveriges bankchefer. (Arkivbild)

Foto: Pressbild

Ekonomi, näringsliv & finans2021-04-14 08:27

Det är 100 bankkontorschefer runt om i landet som blivit tillfrågade, och de ser även optimistiskt på den kommande företagsutlåningen. 50 procent tror på en starkare konjunkturutveckling under Q2 och ser man på längre sikt, är kontorscheferna ännu mer positiva. 

– Vi ser en liknande utveckling här i Norrbotten. Det sker stora investeringar och etableringar. Den typen av investeringar spiller över på hela det entreprenöriella ekosystemet, säger Fredric Genberg, vd Almi Nord.

Almi tar tempen på marknadsläget varje kvartal för små och medelstora företag och i en historisk jämförelse är det nu ovanligt många bankchefer som är positiva till utvecklingen.

Gällande bankernas utlåning är det framför gällande rörelsefastigheter, förvärv och investeringar i maskiner och inventarier som de ser ett behov och allra tydligast i branscher som bygg respektive tillverkning.

 Att besöksnäringen och gränsförsäljningen blivit negativt påverkad har stått klart en längre tid, samtidigt har företag gynnats av att folk semestrat mer på hemmaplan:

– Vi ser att många lägger pengar som de sparar in på utlandssemestern till att semestra på hemmaplan i stället. Byggsektorn har också vunnit på att människor lägger mer pengar på sina hem, vilket varit positivt för många företag inom den branschen, säger Fredric Genberg.

Fredric Genberg ser också att hållbarhets- och digitaliseringsfrågorna blir än mer aktuella efter pandemin. 

– Finanseringssidan kommer fortsatt vara en viktig del av vår verksamhet, samtidigt ser vi att omställningen mot hållbarhet och digitalisering blir allt viktigare. Det handlar dels om förväntningar från kunder och anställda, dels om att ha en affärsmodell som är anpassad för den tid vi lever i, avslutar Fredric Genberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!