De nya reglerna börjar gälla på torsdag, den 1 februari. Man får inte ta ut dem innan dess – som det blev vid en tidigare lagändring.
– Då tvingades flera flygplatser stänga när drönare flög utan tillstånd, säger Rémi Vesvre med en suck.
Transportstyrelsen beräknar att det finns omkring 400 000 drönare i Sverige. De allra flesta är så lätta att de från 1 februari får flygas utan tillstånd i många situationer. Men inte överallt, eller alltid.
Det finns en rad kriterier. Till att börja med:
Drönaren måste vara lättare än sju kilo. Den får inte flygas högre än 120 meter, bara inom synhåll, och inte över människor. I de stora kontrollzoner som finns runt alla flygplatser råder också viktiga begränsningar.
Man får inte heller flyga över skyddsobjekt som exempelvis militära områden, fängelser, kärnkraftverk eller Stockholms slott. Och i naturreservat är det ofta förbjudet att landa eller starta.
Till det kommer ännu fler bestämmelser – bland annat om vilka frekvenser som får användas i kommunikationen mellan drönaren och dess fjärrkontroll, som piloten på marken håller i.
– Det är mycket att ta reda på. Luftrummet är komplicerat, säger Rémi Vesvre, som är en av Transportstyrelsens experter på drönare.
De viktiga frågorna man måste ställa sig är:
Vad har jag för utrustning?
Var vill jag flyga, och vad finns i närheten?
Sedan får man söka information på Transportstyrelsens webbplats, eller på sajten www.mindronare.se, där bland annat Luftfartsverkets drönarkarta finns. Men det räcker inte alltid.
– Om man vill flyga närmare en flygplats än fem kilometer från landningsbanan måste man ta kontakt med flygledartornet, framhåller Rémi Vesvre.
Och om man har en drönare med ovanlig frekvens på sändaren, eller särskilt hög effekt, måste man kontakta Post- och telestyrelsen (PTS) om radiotillstånd.
Drönare som väger sju kilo eller mer måste registreras hos Transportstyrelsen.
– Det finns högst 500 sådana i landet, säger Rémi Vesvre.
– Att flyga en sådan kräver också en viss utbildning. Ju tyngre drönare, desto högre krav.
Det är, ur alla aspekter, klokt att hålla sig inom den flygning som är tillåten. Den som gör väldigt fel kan dömas till fängelse för brott mot luftfartslagen. Man får till exempel inte köra en luftfarkost om man är påverkad av alkohol.
En annan risk är att man kan bli krävd på skadestånd, kanske för att en flygplats tvingats stänga.
– Man kan orsaka skador för miljoner. Och hemförsäkringen gäller sällan för detta, så det kan vara bra att ha en ansvarsförsäkring, säger Rémi Vesvre på Transportstyrelsen. (TT)