Busringningar belastar SOS-alarm under nyår

Inför nyårsafton rustar SOS Alarms operatörer för en förväntad kraftig ökning av nödsamtal och därutöver – tusentals fel- och busringningar.

28 december 2017 11:03

Varje år kommer en stor mängd samtal in till 112 som inte handlar om nödsituationer.

– Många av samtalen, omkring en tredjedel, är dessvärre inte verkliga nödsamtal. Den som bus- eller felringer till nödnumret riskerar att fördröja hjälpen för någon som är i en akut, livshotande situation, särskilt vid ett tillfälle som nyårsnatten då det rings ovanligt många samtal, säger Maria Khorsand, VD vid SOS Alarm.

– När klockan slår tolv på nyårsafton förväntar vi oss en omedelbar fördubbling av antalet nödsamtal, från ca 800 mellan klockan 23 och midnatt till 1600 stycken timmen efter tolvslaget. Effekten håller i sig i flera timmar, vilket gör nyårsnatten till det tillfälle på året då vi tar emot flest samtal på 112, säger Maria Khorsand, vd vid SOS Alarm.

Exempel på icke-nödsamtal till SOS Alarm:

"Koppla mig till polisen, någon har snott min cheeseburgare på McDonalds.”

"Jag har inga pengar på mobilen. Kan du koppla mig till min kompis?"

"Mina cigaretter är slut. Vet du om det är en ambulans i närheten som kan handla åt mig?"

"Kan ni min pinkod till mobilen? Jag har glömt den"

"Jag får inte tag på en taxi. Är det någon ambulans på väg mot mitt håll som jag kan lifta med?"

Omkring en tredjedel av de 3 000 000 samtal som varje år kommer in till SOS Alarm via 112 rings av någon som saknar hjälpbehov. Drygt 100 000 samtal är rena busringningar, motsvarande fler än elva samtal i timmen, dygnet runt, året runt.

I Norrbotten kom 145 samtal under nyårsnatten 2016/2017.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Annika Lahti