Snålheten som bedrar

Bokstaven h på bakluckan har visat sig vara lösningen för den som vill fortsätta att köra stadsjeep utan dåligt miljösamvete. H står nämligen för hybrid så i nya Lexus RX450h sitter både en bensinmotor och två elmotorer. Men miljövinsten är snålt tilltagen.

Trä och skinn förhöjer känslan av lyx, men interiören andas en hel del Toyota. Och i Japan går den också att köpa i en billigare version under namnet Toyota Harrier.

Trä och skinn förhöjer känslan av lyx, men interiören andas en hel del Toyota. Och i Japan går den också att köpa i en billigare version under namnet Toyota Harrier.

Foto: Adam Szabo-Jilek

Budapest2009-06-18 06:00
Lexus RX450h är förstås en vidareutvecklad version av 400h, som länge varit välrepresenterad i den kungliga huvudstaden. Ibland också med någon kunglighet vid ratten. Eller en blivande prins. Trots att den inte uppfyller Vägverkets miljöbilskrav vad gäller koldioxidutsläpp så har den haft miljöbilens alla fördelar i bland annat Stockholms stad och är dessutom mycket lågt beskattad.
Förklaringen är just bokstaven h i modellbeteckningen. Hybrid! Det betyder att bilen delvis drivs med el och då räknas plötsligt inte de egentliga utsläppen.
Men den här avancerade tekniken väger inte bara tungt hos våra beslutsfattare utan också rent fysiskt - 2,3 ton! Men så tvingas den också släpa med sig ett elverk på 249 hästkrafter (V6-motor som drivs med vanlig bensin) som ska försörja två elmotorer, en fram och en bak, på sammanlagt 235 hästkrafter. Den energi som blir över lagras i tre tungt vägande batteripackar (nickel-metallhydrid).
Tekniken imponerar men ...
En tämligen konventionell bensinmotor, två vanliga elmotorer och en förhållandevis gammalmodig batteriteknik är knappast det som imponerar, utan snarare den styrenhet som automatisk ser till att hela systemet utnyttjas optimalt. Maximalt går det att få ut 299 hästkrafter till drivhjulen.
Men även med en sån här bil gäller det att du som förare måste ha mer i huvudet än i högerfoten. Det är näst intill omöjligt att komma ner i de förbrukningssiffror som fabriken anger. Under provkörningens olika etapper pendlade medelförbrukningen mellan 0,81 och 0,92 i stället för utlovade 0,63 liter milen.
En fyrhjulsdriven BMW X3 med en 3,0-liters diesel är lika snabb men är nästan 400 kg lättare och drar 0,74 liter milen - och är nästan 150 000 kronor billigare. Men skatten på en dieseldriven bil är av obegripliga skäl sex gånger så hög som för en hybridbil.
Diskret lyx
Lexus RX450h byggs i Fukuoka i södra Japan tillsammans med systerbilen Toyota Harrier Hybrid. Det kan vara förklaringen till att bilen på insidan andas mer Toyota än Lexus. Den där riktiga lyxbilskänslan vill inte riktigt infinna sig. Å andra sidan vet vi ju numera att upplevd kvalitetskänsla inte alls behöver vara detsamma som verklig kvalitet. Inte när vi snackar bilar och definitivt inte när vi snackar Toyota.
Nya RX450h är redan i sitt enklaste utförande utrustad med skinnklädsel, backkamera och tio krockkuddar men det finns också paketutrustning med bland annat aktiva krängningshämmare, head up display (viktig information projiceras i vindrutan), sidokamera, ventilerade stolar och stereoanläggning i världsklass. Och då kan priset lätt rusa iväg mot 800 000 kronor.
Det finns en enklare RX-version utan hybriddrift men den tas inte in till Sverige.
Alla vill ha bokstaven h på bakluckan.
FAKTA Lexus RX450h
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 2 280
Max släpvagnsvikt (kg) 2 000
Drivning Fyrhjulsdrivning
Växlar CVT
Cylindrar/volym (cm3) 6/3 456 (plus två synkron elmotorer)
Maxlast (kg) 420
PRESTANDA 8 av 10 poäng
Effekt tre motorer (hk) 249-167-68
Vridmoment (Nm/varv) 317-335-139/0-4 800
CO2 (g/km) 148
0-100 km/t (sek) 7,8
Vändcirkel (m) 11,4
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter)
496/2 130
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET 10 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 10
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 573 100
Skatt (kr) 1 070
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,63
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 950
strålkastarglas/insats (kr) 8 038 (xenon)
PLUS
Trendriktig. Erkänd byggkvalitet.
MINUS
Håller inte vad den lovar i fråga om miljö. Risk för att biltypen svalnar med sänkta förmåner.

Tre av de vassaste konkurrenterna
BMW X3 xDrive 3,0d
442 000 kronor. Snål dieselmotor. 0,74 liter milen. Kom 2003 och är nära generationsskiftet.
Audi Q5 Quattro 3,0 TDI
450 900 kronor. Drar 0,75 liter diesel per mil. Överlägsen kvalitetskänsla.
Mercedes GLK 320 CDI 4Matic
439 900 kronor. Senaste tillskottet i kompakt-SUV-klassen. Drar 0,79 liter diesel per mil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om